aIR mATA Rasulullah............



Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. 'Bolehkah saya masuk?' tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, 'Maafkanlah, ayahku sedang demam', kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, 'Siapakah itu wahai anakku?'
'Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,' tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.

Seolah-olah bahagian demi! bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

'Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.
Dialah malaikatul maut,' kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.

Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

'Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?', tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
'Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu.
'Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,' kata Jibril.
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. 'Engkau tidak senang mendengar khabar ini?', tanya Jibril lagi.
'Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?'
'Jangan khawatir, wahai Rasul ! Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat
Muhammad telah berada di dalamnya,' kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik.

Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. 'Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.'
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

'Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?'
Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
'Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,' kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi.

'Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.'
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, ! Ali segera mendekatkan telinganya. 'Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku'
'peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'


Diluar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.
Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

'Ummatii,ummatii,ummatiii?' - 'Umatku, umatku, umatku'
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.
Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?
Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Dialog Renungan!!

DIALOG ANTARA USTAZ DAN PELAJAR YANG DITANGKAP KHALWAT Keterangan: Ikuti dialog oleh satu pasangan yang sedang berkhalwat tertangkap oleh seorang ustaz. Hayatilah intisari dialog ini, dan muhasabahlah diri kita masing-masing.

Pelajar: Kami tidak berzina!

Ustaz: Maaf, saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina.

Pelajar: Kami hanya berbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum adakah itu menghampiri zina?

Ustaz: Ya, perbuatan ini menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan.

Pelajar: Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.

Ustaz: Hari ini, ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu nenek moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula lupa. Siapalah kita berbanding Adam dan Hawa? Ia ada lebih 1001 cara. Ingat pesanan Rasulullah S.A.W.: “Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali ketiganya adalah syaitan.” (Riwayat Tabrani). Syaitan akan menghembus perasaan berahi, kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis.


Pelajar: Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan. Ada orang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tak pernah bersua muka pun.

Ustaz: Betul. Itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka, tapi perasaan pasti bergelora. Lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti di situ sahaja, percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada penzinaan akhirnya?

Pelajar: Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu zina juga ke?

Ustaz: Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan (r03;berpegang-r03;pegangan)r03;,r03; ada zina mata (melihat kekasihnya dengan perasaan berahi). Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih seperti mana yang dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W.: “Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kakinya juga berzina dan zinanya adalah berjalan (menuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman.” (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada penzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada penzinaan.

Pelajar: Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!

Ustaz: Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-r03;hambanya.r03; Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekali pun, kalau tak diberkati Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebihlah lagi. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atiq?

Pelajar: Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni study group.

Ustaz: Study group? nampak macam lain macam saja. Manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Ke mana-mana pun berdua. Kalau ye pun carilah study group ramai-ramai sedikit. Kalau duduk berdua-dua macam ini.. betul ke bicang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Pelajar: Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.

Ustaz: Baik sungguh awak berdua. Takkan awak berdua tak perasan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Pelajar: Kami sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.

Ustaz: Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis. Ingat banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.

Pelajar: Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam islam untuk bercinta? Adakah islam membunuh terus naluri cinta?

Ustaz: Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang untuk membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Maka tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat pada nalurinya. Jangan jadi malaikat! kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri nafsu.

Pelajar: Tentu ada cinta secara Islam.

Ustaz: Cinta secara islam hanya satu iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin, ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. Sabda Rasulullah S.A.W.: “Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah.” (Ibni Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.

Pelajar: Kalau begitu, cinta semua menghampiri kepada penzinaan?

Ustaz: Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian aturkan pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru. Bukankah mereka semakin hampir dan dekat dengan penzinaan? Penghujung jalan cinta adalah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda seekor nyamuk sekalipun!

Pelajar: Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.

Ustaz: Allah menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu, Allah memerintahkan supaya diri menjauhi perkara yang ditegah. Takut manusia kecundang.

Pelajar: Jadi manusia itu tak tahan diuji?

Ustaz: Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah Khuldi dalam syurga. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu, Allah berpesan pada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok Khuldi. Firman Allah S.W.T.: “Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-r03;puasnya,r03; apa sahaja yang kamu berdua sukai dan jangan hampiri pokok ini, (Jika kamu menghampirinya)r03; maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim.” (r03;Al-r03;A’araf:r03;ayat 19). Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah Khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara yang ditegah, takut nanti mereka akan memakannya kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah zina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan, kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Pelajar: Tetapi cinta lepas kahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum membuat keputusan sebelum berkahwin.

Ustaz: Boleh percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan pelbagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk. Jangan haraplah lepas kahwin bila merajuk ada yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, sabar tunggu pasangan terlambat berjam-jam. Tapi bila dah kahwin lewat 5 minit dah kene tengking. Jadi, perwatakan masa bercinta adalah suatu kepuraan yang hipokrit.

Pelajar: Percayalah kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.

Ustaz: Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugerahkanr03;nya.r03; Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu jika jalan mencapainya tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan cinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai, cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah memulakannya pun sudah canggung. Bagaimana kesudahannya?

Pelajar: Tanya sikit adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta.

Ustaz: Semua itu adalah perangkap syaitan. Hakikatnya sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tapi isinya sama. Adik, abang, kakak angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dalam budaya “angkat” ini sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan.

Pelajar: Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?

Ustaz: Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran maruah atau tidak ditentukan oleh Allah.

Pelajar: Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

Ustaz: Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka sedang menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman: “Lelaki yang berzina(r03;lazimnya)r03; tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula(lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik.Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman.” (Surah an-Nur:Ayat3). Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.

Pelajar: Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang pernah bercinta?

Ustaz: Itulah pasangan yang layak untuk dirinya kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Pelajar: Kami telah berjanji untuk sehidup semati.

Ustaz: Apa yang ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Pelajar: Masihkah ada orang yang tidak bercinta pada zaman ini?

Ustaz: Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah S.W.T.: “Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya daripada melakukan zina) Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.” (Al-Ahzab:ayat 35).

Pelajar: Bagaimana kami?

Ustaz: Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Pelajar: Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.

Ustaz: Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-r03;benarnya.r03; Taubat yang memenuhi 3 syarat:
1.Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
2.Menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
3.Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah setelah ijab Kabul.

Pelajar: Ya Allah. Hambamu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jagaku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasihku kepada orang lain. Oh tuhan, hambamu yang berdosa. Amin, Ya Rabb.

Ustaz: Moga Allah terima taubatmu.

Pelajar: Kita berpisah kerana Allah, kalau ada jodoh tidak ke mana.

Ustaz: Ya Allah, bantulah mereka. Kini mereka datang ke pintuMu, mencari redhaMu, terimalah taubat mereka.

THE FORTY SACRED HADITH

The first of people against whom judgment will be pronounced on the Day of Resurrection will be a man who died a martyr.
He will be brought and Allah will make known to him His favours and he will recognize them. [The Almighty] will say: And what did you do about them? He will say: I fought for you until I died a martyr. He will say: You have lied - you did but fight that it might be said [of you]: He is courageous. And so it was said. Then he will be ordered to be dragged along on his face until he is cast into Hell-fire. [Another] will be a man who has studied [religious] knowledge and has taught it and who used to recite the Quran. He will be brought and Allah will make known to his His favours and he will recognize them. [The Almighty] will say: And what did you do about them? He will say: I studied [religious] knowledge and I taught it and I recited the Quran for Your sake. He will say: You have lied - you did but study [religious] knowledge that it might be said [of you]: He is learned. And you recited the Quran that it might be said [of you]: He is a reciter. And so it was said. Then he will be ordered to be dragged along on his face until he is cast into Hell-fire. [Another] will be a man whom Allah had made rich and to whom He had given all kinds of wealth. He will be brought and Allah will make known to his His favours and he will recognize them. [The Almighty] will say: And what did you do about them? He will say: I left no path [untrodden] in which You like money to be spent without spending in it for Your sake. He will say: You have lied - you did but do so that it might be said [of you]: He is open-handed. And so it was said. Then he will be ordered to be dragged along on his face until he is cast into Hell-fire.
It was related by Muslim (also by at-Tirmidhi and an-Nasa'i).

TAZKIRAH HARI INI :

Maksud firman Allah: Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil, dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatau kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil, berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa, dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (An Nisaa':8)

<>

Sambutan Maulidur Rasul 2010

Terkenang akan jasa dan pengorbanan insan kekasih Allah yang sangat mulia dan maksum, pihak BUSAS telah mengambil inisiatif mengadakan Majlis Maulidur Rasul bagi memperingati lahirnya seorang insan bernama Muhammad bin Abdullah
Abdullah bin Amr melaporkan, "Kami semua mengikut Rasulullah dalam satu perjalanan jauh. Kemudian kami turun berhenti di suatu tempat rehat. Antara kami ada yang mendirikan khemah, berlatih memanah, dan menjaga haiwan-haiwan ternakannya.

Kemudian, juru seru Rasulullah mengumumkan, 'Mari sembahyang secara berkumpulan!' Lalu kami semua berkumpul di tempat Rasulullah.

Baginda kemudian bersabda, 'Percayalah, semua nabi sebelum saya berhak memberitahu para pengikutnya segala kebaikan yang membawa manfaat pada mereka. Mereka juga memberi amaran kepada para pengikutnya berkaitan segala keburukan yang membahayakan mereka. Percayalah, keselamatan umat Muhammad ini diletakkan pada bahagian awal, manakala bencana berlaku pada bahagian akhir. Akan berlaku beberapa isu yang saudara-saudara menentangnya kerana bertentangan dengan hukum Allah. Selain itu, timbul beberapa fitnah. Sebahagian daripada fitnah menyebabkan fitnah-fitnah lain bagaikan menjadi ringan.

Terdapat pula fitnah, lalu berkatalah orang yang beriman, 'Inilah yang menyebabkan kita rosak.' Akhirnya, fitnah itu lenyap. Juga timbul fitnah lain, lalu berkatalah orang beriman, 'Ini! Inilah fitnah paling besar!'

Sesiapa yang suka dijauhkan daripada api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, hendaklah dia yakin pada Allah dan hari akhirat semasa berdepan saat-saat kematiannya. Dia juga melakukan kepada orang lain sebagaimana dia suka orang lain melakukan kepadanya.

Sesiapa yang bersumpah setia kepada pemimpin dengan berjabat tangan dan sepenuh hati, dia mesti taat kepada pemimpin itu dengan sedaya-upayanya. Sekiranya terdapat mana-mana pihak cuba merampas kekuasaan pemimpin itu, hendaklah dia memerangi para penentang itu.' "

-Riwayat Muslim-

*Hadith di atas saya petik daripada buku 'Tip-tip Pemimpin : Koleksi Terpilih daripada Kitab Riyadus Solihin' karya Imam Nawawi. Sekadar untuk renungan bersama, bersempena bulan muhasabah ini. =)

Al-Fatihah..

Jelaslah betapa ajal tak mengenal usia. Hari ini kita dikejutkan dengan pemergian seorang insan seni yang juga merupakan pejuang dakwah, Ustaz Asri Ibrahim yang dikenali ramai sebagai ketua kumpulan nasyid Rabbani.

Inna lillahi wa inna ilaihi rajiuun. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat. Segala karya beliau yang banyak membantu jalan dakwah sememangnya akan menjadi bekalan yang berkekalan untuknya di alam sana, insya-Allah. Al-Fatihah.


"Aku adalah pengejar syurga akhirat, bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat; aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu. Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat, dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas. Ke mana pun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku..."

Allahyarham Asri Ibrahim
03/08/1969 - 13/08/2009

Peribadi Rasulullah

Pendapat pemikir-pemikir hebat dunia tentang Rasulullah s.a.w. :



Dengarkan pula nasyid ini:

Dawud Wharnsby Ali - Don't Talk to Me About Muhammad



Nasyid di atas ditulis oleh Dawud Wharnsby Ali berdasarkan sebuah hadith yang menggambarkan akhlak Rasulullah s.a.w. yang sangat luar biasa! Secara ringkasnya, seorang pemuda yang prihatin menawarkan diri untuk menolong seorang wanita tua yang beragama pagan untuk membawakan barangannya. Sepanjang perjalanan mereka, wanita tua itu sering kali mencaci dan memburuk-burukkan nama Muhammad berdasarkan berita yang didengari olehnya.

Meski pun cacian dan makian yang dinyatakan oleh wanita tua tersebut hanyalah sekadar fitnah, namun lelaki tersebut tetap berdiam diri dan terus menolong membawa barangan wanita tua tersebut. Wanita tua tersebut pula semakin tertarik dan senang hati dengan akhlak anak muda yang prihatin tersebut.

Akhirnya, sebelum berpisah, wanita tua tersebut bertanyakan nama pemuda tersebut. Rupa-rupanya, lelaki itulah Muhammad! Lantas, wanita tua tersebut terus menangis dan mengucapkan syahadah!

Bukanlah pengislaman wanita pagan tersebut yang menjadi fokus utama dalam hadith tersebut, namun betapa indahnya akhlak Rasulullah. SubhanaLLAH, indahnya akhlak Rasulullah!

Alamat E-mel BUSAS

Sebarang maklum balas terhadap kami bolehlah di-emel ke alamat busasib@yahoo.com

Bergurau Cara Rasulullah

Dikisahkan dalam sebuah riwayat, ada seorang lelaki meminta pada Rasulullah agar Rasulullah membawanya di atas kenderaan. Kemudian, Rasulullah bersabda, "Aku akan membawamu di atas anak unta."

Orang tersebut menjadi hairan kerana ia hanya melihat seekor unta dewasa, bukan anak unta. Kemudian, Rasulullah bersabda, "Bukankah yang melahirkan unta itu seekor unta juga?" (HR Abu Dawud & Tirmidzi).

Bergurau atau berkelakar adalah perencah dalam berkomunikasi yang biasa kita lakukan dalam pergaulan seharian. Sebagai tanda persahabatan, hal tersebut sudah menjadi lumrah dalam percakapan seseorang. Di samping dapat menghibur, bergurau juga dapat menjadikan suasana semakin akrab, menghilangkan rasa bosan, dan meredakan amarah, kerana dalam berkelakar muncullah benih persahabatan dan persaudaraan.



Pernah suatu ketika, Sufyan bin Uyainah ditanya apakah bergurau itu termasuk perbuatan tercela? Ia menjawab tidak, "Bahkan, termasuk sunnah bagi yang dapat melakukannya sesuai dengan tuntutannya."
Dalam Surah An-Najmu (53) ayat 43, dijelaskan bahawasanya tertawa dan menangis adalah fitrah yang Allah s.w.t. anugerahkan pada manusia. Rasulullah s.a.w. pun menyebutkan bahawa melakukan perbuatan yang menyenangkan orang lain boleh dikategorikan sebagai kebajikan. "Senyummu untuk saudaramu adalah kebajikan (sedekah)." (HR Imam Ahmad).

Untuk mewujudkan suasana kelakar, hendaknya seseorang menjauhi perbuatan yang tidak terpuji, antaranya mengungkapkan perkataan kotor, dusta, berolok-olok, dan merendah-rendahkan orang lain hanya demi menjadikan suasana kelakar dan orang lain tertawa. Nabi s.a.w. bersabda, "Celakalah orang yang bercakap lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa." (HR Abu Dawud).

Selain perbuatan tersebut mengandungi cela dan dosa, Rasulullah sendiri tak pernah berkelakar dengan para sahabat kecuali di dalamnya mengandungi kebenaran dan fakta. Hal tersebut dapat kita temui dalam hadith Abu Hurairah r.a. bahawa para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya engkau telah bergurau dengan kami." Rasulullah s.a.w. menjawab, "Sesungguhnya tidaklah aku berbicara, kecuali yang benar." (HR Tirmidzi).
Selain hadith di atas, ada satu contoh kelakar Rasulullah yang sangat terkenal, iaitu ketika Rasulullah didatangi oleh seorang nenek tua yang bertanya, "Apakah kelak saya boleh masuk syurga?" Nabi pun menjawab, "Tidak akan ada orang tua di dalam syurga."

Mendengar jawapan itu, spontan nenek tersebut menangis. Lalu Rasulullah berkata kepadanya bahawa kelak tidak ada orang tua di dalam syurga kerana semua ahli syurga akan kembali belia. Demikianlah bergurau ala Rasulullah, penuh dengan didikan.

*Tazkirah Perhimpunan Jumaat, 26/06/2009.
Dipetik daripada Majalah i Edisi Mei 2008.

Risalah Tarbiyyah (Edisi April 2009)

Risalah Tarbiyyah

…kerana kadang-kadang kita terlupa.

Dipetik:

(http://assadulkalantani.blogspot.com/2008/04/manusiaalam-dan-alam-kemanusiaan.html)

Manusia yang kebingungan…….
“kenapa daun itu hijau?”.Seorang teman pernah bertanya di kampung.Saya kaget mendengar pertanyaan yang semacam itu.Kenapa langit biru,kenapa ayam tidak boleh terbang,kenapa ikan hidup di dalam air dan bermacam 1001 persoalan lagi yang kadang-kadang membuatkan kita bingung akan hakikat penciptaan.Namun disebalik kebingungan saya itu,persoalan-persoalan tersebut secara halus membawa kembali kita untuk merenung alam.

Kata Pak Idris Sardi,pemain biola terkemuka muzik itu baginya bahasa rasa yang punya jalinan yang tersendiri.Maka alam yang luas ini sepatutnya juga menjadi bahasa rasa untuk mengungkapkan keagungan penciptanya dalam cara yang paling halus.Kita banyak belajar daripada alam,alam mendatangkan ilham dan menzahirkan asosiasi antara kita dan tuhan.

Alam…….
Alam menjadi sumber ikhtisas manusia,memelihara hambaNya.Tanda cinta Allah kepada kita.Maka dari kerana hebatnya penangan alam ini.Manusia mengabadikan alam ini dalam segenap perkara hidup,terutama masyarakat Melayu.Pujangga dahulukala sering mengangkat tema alam dalam madah mereka.Nah,lihat sahaja pantun dan gurindam seloka masyarakat Melayu.
Gunung daik bercabang tiga,
sampan kolek tambat di muara,
malam cerah bulan purnama,
mengapa tuan bermuram durja?

Kebergantungan kita terhadap alam memang tiada disangkal.Satu lagi contoh pemotretan alam dalam budaya Melayu ialah dalam sebuah cerita jenaka rakyat di Kelantan ‘the cradle of Malay tradition’ kata budayawan kerana kekayaan tradisinya.

Mengikut cerita pada suatu hari harimau yang kemarahan ditipu oleh babi mengejar binatang itu keliling kampung.Babi yang ketakutan terus berlari hingga akhirnya terlanggar sebatang pohon ketereh(gajus).Maka dari itulah kenapa babi hidungnya kemik akibat dari impak perlanggaran itu.Pohon ketereh pula sehingga sekarang tumbuh condong kerana dilanggar babi itu.Kebetulan ketika itu seekor semut berda berdekatan.Diceritakan pinggang semut menjadi kecil akibat ketawa yang melampau melihat hidung babi yang cacat.Mendengar keadaan yang bising itu,biji ketereh(gajus) pun keluar dari buah untuk melihat apa yang terjadi,akibat terlalu lama keluar,buah tersebut menguncup lalu bijinya yang tidak sempat masuk tertinggal diluar buah.

Mengapa tuhan memerintahkan manusia melihat alam?Melihat kejadian unta<88:17>,burung-burung<67:19>,lebah membuat sarang<16:68> dan bermacam lagi.Maka jelasnya kerana dalam alam itu terdapat tanda bagi orang yang berfikir.Tanda apa?Yang jelas bukan tanda baca seperti noktah,koma,seru atau seringkali diakhiri tanda soal dalam pemikiran manusia.Bukan juga pen penanda(marker pen).Tapi lebih kepada papan tanda.

Sebagaimana ‘signboard’ yang mempunyai symbol untuk memberi ingatan kepada undang-undang trafik.Maka alam juga merupakan suatu metafora halus untuk memberi peringatan tentang ‘the ultimate Force’ yang menjadikan kita.Makanya kalau kita ingkar,tuhan juga akan mengenakan kompaun(tak boleh bayar dekat JPJ)

Tanah….
Mengapa Adam dijadikan daripada tanah?Jika kita sebaik-baik kejadian mengapa tidak dijadikan juga dari yang sesempurna ciptaan?Puas saya mencari signifikasi tanah dan manusia dan akhirnya saya temui satu konklusi.Pertama kerana dari tanah itu tumbuhnya hidupan.Maka apabila kita merenung alam sepertinya kita kembali kepada asal kejadian.betapa dekatnya kita dengan tanda kekuasaan Allah.maka bukan sekadar merenungi tapi merasai alam itu dalam diri.

Kedua kerana Allah telah mewujudkan satu metafora yang cukup cantik.Tanah yang subur memerlukan air.Jadi ibadah justeru penting kerana dimulai dengan wuduk.Sebagaimana hujan dan bumi,begitulah wuduk menyuburkan iman didalam diri kita.jadi apabila jiwa kita ini telah subur akan tumbuhlah rumput yang cekal hati itu,yang punya survival biar dicampak ke gurun Sahara mahupun tundra Artik.Inilah iman yang kita mahu.

Ketiganya kerana tanah itu wujudnya bermacam-macam,tidak satu jenis.Adanya tanah pasir,tanah liat,tanah aluvium,tanah laterit,kaolin dan sebagainya.Sebegitu jugalah manusia yang punya bermacam ragam.Jadi dalam dakwah ini kita seharusnya lebih kreatif untuk mendepani masyarakat.menerangkan Islam kepada anak kecil sudah pasti tidak sama dengan orang dewasa.


Alam Kemanusiaan…..
Putus bicara saya namun alam tetap dengan gemersik melodi rimbanya.Manusia dewasa dari alam.Alam itu nirmala.Maka kita harus menjadi lebih ekstrovert dalam batas dengan langkah pragmatic untuk mencorak alam kita pula.Teman juga pernah mengungkap,kenapa orang asli tidak wujud pula masalah social?

Jawapan mudah saya kerana mereka mengalamkan manusia,bukan memanusiakan alam.Budayawan barat mengungkap primitifnya manusia purba kerana mereka dikuasai alam.Jadi kita menjadi moden kerana kita menguasai alam.namun lihat sahaja sekeliling.impaknya terlalu besar.Hingga akhirnya kita terpaksa tunduk semula kepada kuasa alami.

Jelas bukan kasusnya dengan hal orang asli.mereka mengolah rimba dalam cara yang paling halus.Maka rimba mendidik mereka supaya patuh kepada hukum alam,atau sunnatullah lebih jelas lagi.Fikir-fikirkanlah kembali kewajaran kita dalam membentuk alam kemanusiaan.

“katakanlah:perhatikanlah apa-apa yang dilangit dan dibumi,Tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman”<10:101>

“andai agama dikias seperti pohon tebu,dan zaman-zaman masyarakat Islam itu dikelas mengikut ruas,pasti kita berada di pucuk,ruas paling tawar kerana kurangnya manis Islam”

*Risalah Tarbiyyah akan insya-Allah diterbitkan pada setiap bulan oleh Lujnah Tarbiyyah.

Suara Asal

Dalam satu kisah, ada seekor anak harimau yang telah terpisah daripada ibunya. Akhirnya anak harimau itu telah bertemu dengan sekawan kambing, dan akhirnya ikut bersama dengan anak-anak kambing itu. Ia telah membesar dalam kawanan kambing tersebut. Makan, minum dan bermain dengan anak-anak kambing.


Hari demi hari, bulan demi bulan. Sehingga ia terlupa siapakah ia sebenarnya. Pada satu hari, sekumpulan anak kambing telah berpakat untuk membuli anak harimau tersebut. Mereka mula mengejek-ejek anak harimau itu. Daripada ejeken, kini mereka menanduk-nanduk si anak harimau.

Oleh kerana tidak tertahan ditanduk di sana sini, anak harimau itu mula meminta tolong, dengan suara seekor kambing, "Embeeek...! Embeeeeek...!" Semakin ia meminta tolong, semakin galak anak-anak kambing menanduknya. Akhirnya, oleh sebab tidak tertahan lagi dek kesakitan yang ditanggungnya, tiba-tiba terkeluar suara asal seekor harimau, "Auummm...! Auuuumm...!"

Anak-anak kambing itu terkejut dan kebingungan, lalu terus bertemoiaran lari. Akhirnya, 'suara asal' seekor harimau telah terkeluar, dan terzahirlah kesan atau impak yang sungguh hebat!! Umat ini begitu juga. Kita telah terlalu leka, sehingga kita telah lupakan 'suara asal' kita! Kita lupa, sebagai umat Muhammad yang mempunyai kalimah laa ilaha illa Allah, kita ada suara yang tersendiri. Oleh sebab telah berkurun lamanya kita terkesan dengan suara orang lain, maka kita juga mula bersuara dengan suara orang lain. Kita hampir lupa secara total, bagaimanakah suara kita yang sebenar.

Kita di sini merujuk kepada umat secara amnya. Maknanya, kita secara umat telah terlupa bagaimanakah suara asal kita yang sebenarnya. Apabila kita telah hilang suara asal umat ini, maka segala kehebatan, ketinggian dan kemuliaan umat ini turut juga hilang samalah seperti cerita anak harimau tadi.

*Tazkirah Jumaat 03/04/2009.
Dipetik daripada buku 'Azan:Dakwah yang Sempurna' karya Ust Mohd Gunawan Che bin Aziz.

Program 'Selangkah ke Hadapan'


Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Encik Abu Hanifah (013-2205135) atau Encik Halimi (019-9061049).

Perasmian Laman Blog BUSAS


"Dengan lafaz Bismillah, saya merasmikan laman blog Badan Ugama Sekolah Sultan Alam Shah (BUSAS), http://busas.blogspot.com/"

Tuan Haji Mohamad Kamaludin bin Taib,
Pengetua Sekolah Sultan Alam Shah,
11 Mac 2009.
Banyak juga aktiviti yang berlaku sepanjang lebih kurang seminggu setengah yang lepas. Pada malam 27 Februari yang lepas, telah diadakan Malam Kemuncak Skim Lencana Antidadah (SLAD) bersempena dengan sambutan minggu SLAD peringkat sekolah. Yang membanggakan ialah saudara Timbalan Setiausaha kita, Akh Fadzrul telah dinobatkan selaku Johan pertandingan mendeklamasikan sajak. Piergh.. Bergaya sungguh saudara kita ni bersajak pada malam tu.


Malam seterusnya (Sabtu malam Ahad), qiamullail mingguan yang kedua buat tahun 2009 telah dilaksanakan. Buat masa ini, para pelajar masih lagi mampu memberikan komitmen dalam ibadah sunnah mereka. Moga-moga usaha kita semua akan istiqamah hingga ke akhir tahun, insya-Allah.


Hari kemudiannya, para AJK Tertinggi berserta beberapa AJK BUSAS junior telah melaksanakan halaqah bersama Ustaz Halimi buat kali pertamanya di dalam Bilik Operasi BUSAS. Jika selama ini halaqah hanya dijalankan secara terbuka di koridor surau, alhamdulillah kali ini kita dapat jalankan di dalam bilik yang lebih selesa.


Sepanjang minggu ini pula, para pelajar telah bertungkus-lumus memerah otak untuk menghadapi Ujian I. Walaupun dalam keadaan yang sibuk, para AJK BUSAS masih lagi bersemangat dalam melaksanakan tugas masing-masing. Insya-Allah, jika beginilah sikap kita, Allah akan menganugerahkan keputusan yang cemerlang bagi kita, sama ada dalam Ujian I yang lepas mahu pun peperiksaan-peperiksaan major yang bakal dihadapi nanti.

Bendahari Kehormat, Akh Fadhil sedang asyik mengulang kaji pelajaran.

"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, maka Allah akan menolong kamu serta meneguhkan kedudukanmu."
(Surah Muhammad : 7)

Ukhuwwah Senantiasa di Hati

Rasanya ini ialah salah satu gambar yang paling comel (heheh..) semasa Kursus Kepemimpinan BADAR yang dianjurkan di SDAR pada 13 - 15 Februari lepas. Laporan penuh akan menyusul dalam post yang berikutnya. =)

Yang mendepa di belakang tu nampaknya paling hensem kan..? Muahahaha..

Cerita sebuah bangsa (baca:kebangsaan).

Cerita sebuah bangsa (baca:kebangsaan).

Muhammad Faisal Mat Zawi

“Hari ni hari gapo eh?” Pak Su Lah tiba-tiba bersuara dari tangga surau. Saya baru sahaja melangkah masuk ke dalam, melabuhkan punggung duduk di sudut surau jauh sedikit dari Tuk Wan.
Kelihatan Ustaz Saidi menekur pada lantai.
“Hari Rabu la wei,” Tuk Wan menjawab.
“Makno nyo, sepuluh hari lagi la nok merdeka dok?”
“lebih kure la,”Ohh, topik sebelum Zohor hari ini fasal merdeka ke? (Itu monolog saya cuma).
“Cuti ko?” Ustaz Saidi menegur saya.
“Ho la,” saya menjawab ringkas.“Gi bilo kolumpo? Minggu depe la?”
“Jolo la ustaz,”Kemudian Pak Cik Man Penggawa pula melangkah masuk. Tuk Wan cerita pula dia beli tiket bas untuk anaknya. Pak Cik Man Penggawa tambah, pukul tujuh setengah pagi tadi dia menunggu di stesen keretapi, beli tiket katanya.Habis sahaja solat Pak Hassan cerita pula sakit giginya. Dua tiga jemaah tua yang lain menambah. Pak Cik Man Penggawa kata kalau nak murah cabut gigi, pergi klinik siang-siang.
Ustaz Saidi pula seperti sediakalanya, tenang sahaja orangnya. Kadang-kadang dia turut serta berbual tapi banyaknya dia senyap sahaja. Saya kira Ustaz Saidi unik orangnya. Beliau diterima di surau kampung saya yang rata-rata jemaahnya (yang berjumlah enam orang!) Pas, walhal ustaz orang UMNO. Kiranya surau kampung saya bolehlah dikatakan majmuk jemaahnya. Saya juga jemaah yang ganjil juga, bukan sahaja dari segi umur tapi mungkin kerana saya ke surau memakai celana (semua jemaah tua lain memakai kain pelikat).
Ibu saya ada juga menegur, katanya nanti apa kata orang kalau ke surau pakai jeans. Tapi saya berhujah itu cuma persepsi orang. Bahkan pakaian Melayu pun yang sering dipakai ke surau itu pun hasil proses asimilasi Islam ke dalam budaya Melayu. Jemaah surau pun nampaknya seperti tidak ambil pusing dengan ‘etika’ pemakaian ke surau.Cerita Melayu dan Islam itu biarlah saya perikan dalam entry blog yang lain. Kerana kali ini saya mahu bercerita tentang kisah sebuah bangsa. Bukan bangsa Melayu dan cerita kemerdekaannya, tapi sebuah bangsa yang kian rakus menjarah bumi saudara kita.
Bermulanya bangsa.
21 haribulan Ogos umat Islam seluruh dunia mengenang kembali peristiwa mimbar zaman Salahuddin Al Ayubi di Masjidil Aqsa dibakar yang menyaksikan penetapan Hari Al Quds bagi umat Islam. Itu cerita Al Aqsa. Ini saya bawakan cerita mereka yang membakar mimbar. Adapun dalam membicarakan mengenai bangsa Yahudi maka sebaiknya perlu diketahui yang bangsa Yahudi yang ada sekarang bisa dibahagi kepada dua, yakni Semitik dan Ezkinaz atau sering juga disebut non-semitik.
Meskipun dalam keraguan, teori yang diterima mengenai asali yahudi Semitik itu dipercayai dari titisan Nabi Ibrahim. Baginda berhijrah dari Kota Aur di selatan Mesopotamia, ke Khurran di Syria. Di sinilah katanya ayah Nabi Ibrahim meninggal dunia.Kemudian Baginda berpindah lagi ke Kananiah sekitar 2000SM. Dari keturunan baginda dari Nabi Ya’kub yang kadangnya juga dikenal dengan Israel, yang suka berjalan malam. Hingga akhirnya terbit sebuah bangsa yang dikenal dengan nama Bani Israel.
Di antara keturunan Bani Israel adalah Nabi Yusuf yang berjaya menjadi menteri di Mesir. Hingga akhirnya banyaklah Bani Israel yang berdiam disana, sehingga suatu masa Firaun berkuasa mereka di bawah pimpinan Nabi Musa keluar dari Mesir menuju ke Kanaan (Palestina). Ini yang dipegang sejarawan Yahudi. Teori lain pula menyebut mereka pada hakikatnya adalah bangsa campuran dari pelbagai ras.
Mereka hidup mengembara seperti kaum Gypsy pada masa jahiliyyah atau seperti kaum Syatharien dan Iyarien (Vaga bonds) pada dinasti Abbasiah. Dalam proses hidup mereka yang nomad mereka pernah menyerbu bumi Kananiah dan merompak penduduknya.Agama yahudi ketika zamannya cukup unik kerana sewaktu masyarakat Timur Tengah purba menyembah banyak tuhan, politheist tetapi mereka menyembah hanya satu tuhan.
Monotheist. Tuhan mereka pula universal, tidak dilihat berbeza dengan tuhan agama lain yang lebih kepada berhala-hala dan unsur alam seperti bintang, matahari, burung dan sebagainya.
Dalam Leviticus 26:12, tuhan mereka membuat perjanjian, “I……….will be your God, and ye shall be my people”Dalam Deutronomy 10:12-13,“And now, O Israel, what does the Lord your God ask of you but to fear the Lord your God, to walk in all his ways, to love Him, to serve the Lord your God, with all your heart, and with all your soul, and to observe the Lord’s commands and decrees that I am giving you today for your own good.”
Dan banyak lagi diceritakan dalam Bible selagi mana mereka patuh kepada ajaran Taurat (Torah) mereka akan diberkati oleh tuhan, YHWH. Walaupun mereka berjaya melarikan diri ke Kanaan namun masih juga mereka belum mampu memasuki negeri itu. Kisah itu ada dinyatakan dalam al-Quran dalam surah Al-Maidah. Hingga akhirnya mereka merempat di padang pasir selama 40 hari.Mengikut pembacaan saya, mereka mengambil masa selama 200 tahun untuk memasuki Kanaan. Pada 1029 SM, Saul menjadi raja Bani Israel yang pertama.
Bagaimanapun dia mati di medan perang ketika melawan bangsa Philistines. David (Daud) kemudian menerajui pemerintahan dan menjadikan Jerussalem (Bait Al Maqdis) pusat pemerintahan. Kerajaan Israel berkembang pesat.Kemudian Solomon (Sulaiman) menyambung legasi pemerintahan. Baginda membina sebuah kuil agung yang dikenali Temple of Solomon (Haykal Sulaiman) atau lebih dikenali The First Temple.
Selepas kematiannya, Rehoboam menjadi raja. Bagaimanapun pemimpin puak di utara telah memilih raja mereka sendiri, Jeroboam. Jadi kerajaan itu terpisah dua, Israel di utara dan Judah di selatan. Mengikut catatan dari Bible mereka seringkali menyimpang dari ajaran Torah (Taurat).
Hingga pada suatu tahap mereka menyembah berhala Baal dan Ashtoreh. Dari itu sekelian banyak nabi yang dihantar Allah s.w.t. untuk membetulkan akidah mereka.722 SM, pihak Assyria menawan Israel dan pada 586 SM, kerajaan Babylon menawan pula Judah. Mereka memusnahkan The First Temple dan membakar skrip-skrip agama. Bangsa Israel ditawan dan dibawa ke Babylon untuk dijadikan sebagai hamba. Ketika inilah para pendeta Yahudi membesarkan hati kaumnya dengan konsep Janji Tuhan dan Bumi nenek Moyang hingga akhirnya mereka berkobar-kobar untuk kembali ke Kanaan (Palestina).
Diceritakan bahawa dalam tempoh itulah mereka menulis kitab-kitab untuk memelihara agama mereka. Mereka menulis hukum-hukum agama, sejarah nabi-nabi, dan lagu-lagu agama. Mereka tulis berdasarkan apa yang mereka ingat dan dipelajari dari pendeta dan golongan ‘senja’ mereka. Pada 400 SM mereka menerbitkan salinan pertama Torah yang mereka tulis dalam masa penahanan di Babylon yang merangkumi lima buku utama, Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers, Deutronomy dan dikenali Hebrew Canon.
Undang-undang asas agama Yahudi. Pada 200 SM mereka menambah lagi buku-buku yang memerikan nabi-nabi mereka, Joshua, Judges, Samuel, Kings, Isaiah, Jeremiah, Ezekiel dan skrol yang mengandungi 12 nabi lain. Bangsa Yahudi percaya yang ras lain, Gentiles adalah diciptakan tuhan untuk kepentingan mereka.
Pada 322 SM Alexander The Great menawan Judah. Setelah kematiannya, jajahannya dibahagiakan kepada jeneral-jeneral perang. Judah di bawah pimpinan Ptolemy dan keturunannya Ptolemies kekal merdeka dan diuruskan High Priest dan majlisnya. Pada masa inilah kaum Yahudi membina The Second Temple.
Pada 168 SM raja Seleucid, Aniochus IV membuat sebuah altar untuk tuhan Zeus di dalam Second Temple yang menggantikan The First Temple yang musnah dalam usahanya mengembangkan budaya Greek dalam proses Hellenization.
Malangnya Yahudi enggan menyembah Zeus dan mereka memberontak dibawah pimpinan Matathias dan lima anaknya yang dikenali dengan Maccabees.Selama 25 tahun akhirnya Judah berjaya dimerdekakan. Maccabees memerintah secara bergilir dibawah nama Dinasti Hasmonean. Begitupun pada 160 SM Kerajaan Rom pula menguasai Judah. Mereka melantik Antipater, yang berdarah separuh Yahudi sebagai pemerintah Judah.
Selepas kematiannya, anaknya Herod menggantikan bapanya sebagai pemerintah Judah.Dia membaik pulih kembali The Second Temple kepada keadaan asal. Struktur asal yang tinggal dari The First Temple ialah sebuah bilik dalaman yang dikenali dengan Holy of Holies. Herod kemudiannya membina pelbagai kompleks disekeliling bilik itu.
Namun selepas kematian Herod anak-anaknya berbalah merebut jawatan hingga wujud political anarchy.Pihak Rom mengambil kesempatan dan menjadikan Judah salah satu wilayah jajahannya. Raja Titus bertindak kejam terhadap kaum Yahudi dan mengeluarkan arahan melarang mereka ke Second temple untuk beribadat dan melarang mereka berdiam di Jerusalem. Kaum Yahudi begitu merana di bawah pemerintahan Rom.
Setakat itu sahajalah cerita saya untuk entry kali ini, kerana kalau mahu dilanjutkan lagi panjangnya adalah sampai kepada dua buah buku. Insya Allah akan saya hurai lagi sejarah mereka dalam entry yang lain. Begitupun apa yang saya mahu tekankan adalah kitaran naik turun bangsa yahudi itu.Dari sebuah bangsa yang mulia pada zaman Nabi Yusuf mereka ditindas pada Firaun. Kemudian ke puncak lagi pada zaman nabi Daud dan Sulaiman tetapi kemudian ditindas lagi pada zaman Romawi. Dan kini mereka sekali lagi menguasai dunia.
Maka apakah umat Islam tidak dapat untuk mengambil walau secebis pun pengajaran dari kisah perjuangan bani Israel untuk menegakkan daulah mereka di bumi Allah.Bahkan dari keyakinan mereka kepada Bumi Tuhan yang dijanjikan itulah menunjukkan mereka punya kepercayaan yang mantap dan teguh terhadap janji tuhan kerana mereka yakin tuhan tidak memungkiri janji, maka apakah kita tidak malu dengan bangsa yang selama ini kita caci dan cerca? Fikir-fikirkanlah. Dimana pula tarafnya keyakinan kita pada janji tuhan?
Sampai bila lagi kita mahu mencedok, bahkan sudah sampai masa untuk kita pula yang menuang peradaban dunia. Seperkara lagi saya mahu tegaskan, musuh kita ialah zionis dan rejimnya. Kita tidak memusuhi agama Yahudi dan bangsanya bahkan perlu diingat kebanyakan nabi dari keturunan Israel.
Musuh kita adalah kafir harbi yang memerangi kita. Apapun,“Ya Allah bebaskanlah al quds kami, ringankanlah beban saudara kami di Palestin, selamatkanlah baitul maqdis, jadikanlah kami muslimin/muslimat yang membebaskannya!”
Daripada Abu Hurairah r.a , Nabi s.a.w bersabda " Islam bermula dalam keadaan terasing.Ia akan kembali terasing seperti permulaannya. Maka, berbahagialah bagi orang yang terasing."

(riwayat Muslim)

Kata-kata Pujangga

Ilmu pengetahuan adalah lidah yang selalu basah bertanya dan akal yang selalu berfikir.

(anonymous)

Renungan Musafir

dulu...

yang hilang diganti,
yang sesat dicari,
yang luka diubati,
yang baik disayangi,
yang nakal dinasihati,
yang hebat disanjungi,
yang berbudi dipuji,
yang rosak dibaiki,
yang amanah dihormati,

kini...

yang pergi senantiasa diingati,
dekat di hati...

musafirku!!!pergillah...

(roger)
Terdapat ralat dalam alat ini