Mengapa Saya Masuk Islam?-Yusuf Islam

Saya dilahirkan dalam sebuah rumah yang penghuninya beragama Kristian. Diajar bahawa tuhan itu wujud, tetapi kita tidak ada hubungan secara langsung dengan tuhan.

Lantas kita perlu mewujudkan satu cara untuk menghubunginya, iaitu melalui Jesus. Dan apabila mereka mengatakan yang tuhan itu tiga, saya menjadi lebih bingung tetapi saya tidak mampu membantah atau membahaskannya.

Namun, sedikit demi sedikit, saya mendapati diri semakin jauh daripada pendidikan yang berbentuk agama ini.

Saya mula mencipta muzik dan mahu menjadi seorang bintang terkenal. Akhirnya, saya berjaya menjadi seorang yang sangat terkenal.

Pada waktu itu, saya berusia belasan tahun tapi nama dan gambar terpampang di semua bentuk media.

Mereka membuat saya lebih besar dan kerana itu saya juga mahu hidup dengan cara yang lebih besar daripada hidup yang sebenarnya, dan satu-satunya cara untuk mendapatkannya ialah dengan menikmati arak dan dadah.

Selepas setahun berjaya menikmati kemewahan dan hidup secara high, saya sakit teruk dijangkiti penyakit TB dan perlu dirawat di hospital.

Kemudian, tiba satu ketika apabila saya rasa agama Buddha itu nampak baik dan mulia, tetapi saya masih belum bersedia menjadi seorang sami Buddha dan memisahkan diri daripada masyarakat sepenuhnya.

Saya mencuba pula Zen dan Ching, numerologi, kemudian kad-kad pakau dan astrologi. Saya cuba membuka semula kitab Bible tetapi tidak menjumpai apa-apa. Pada waktu itu, saya masih tidak tahu sesuatupun tentang Islam.

Titik Permulaan

Kemudian satu keajaiban berlaku. Abang saya melawat sebuah masjid di Jerusalem. Dia begitu kagum dengannya. Masjid itu dirasakan penuh dengan kehidupan (tidak seperti gereja-gereja dan rumah-rumah biara yang dirasakan kosong), aman dan tenang.

Dia memberikan saya senaskah terjemahan al-Quran yang dibawanya dari sana. Dia tidak pula menjadi seorang Muslim tetapi dia dapat merasakan yang ada sesuatu dalam agama itu, dan dia fikir mungkin saya akan menjumpai sesuatu juga.

Apabila saya terima kitab itu, saya mendapat petunjuk yang bakal menerangkan segala-galanya kepada saya - siapa diri saya, apakah tujuan hidup di dunia, apakah sebenarnya hakikat hidup dan apakah hakikat yang akan berlaku, dan di mana saya datang. Saya sedar bahawa inilah agama yang benar; agama yang bukan dalam erti kata yang difahami oleh Barat, bukan agama yang hanya berguna untuk masa tua anda.

Perkara pertama yang ingin saya lakukan pada waktu itu ialah menjadi seorang Muslim.

Pada tahap ini juga, saya mula menemui keyakinan. Saya merasakan sudah pun menjadi seorang Muslim. Apabila saya membaca kitab al-Quran itu, barulah saya sedar bahawa kesemua para nabi yang diutus Allah itu membawa ajaran yang sama.

Lantas, mengapakah penganut Kristian dan Yahudi saling tidak sefahaman? Sekarang saya tahu bagaimana orang Yahudi tidak mahu menerima Jesus sebagai utusan Tuhan dan mereka juga telah menukar ayat-ayat Tuhan.

Penganut Kristian salah faham akan ayat-ayat Tuhan dan menganggap Jesus anak Tuhan. Kesemuanya masuk akal dan begitu mudah difahami.

Inilah keindahan al-Quran. Ia membuat anda berfikir dan mencari jawapan, dan tidak menyembah matahari atau bulan tetapi Tuhan yang Esa yang telah menciptakan segala-galanya.

Apabila saya lebih banyak membaca kitab al-Quran, ia menceritakan pula tentang sembahyang, sifat pemurah dan sifat suka berbuat baik.

Saya masih belum menjadi seorang Islam lagi, tetapi saya sudah dapat merasakan bahawa satu-satunya jawapan untuk saya ialah al-Quran; bahawa Tuhan telah menghantarnya kepada saya, dan saya menyimpannya sebagai satu rahsia. Tetapi al-Quran itu juga berkata-kata pada beberapa peringkat yang berlainan. Saya mula memahaminya pada peringkat yang lain pula.

Al-Quran mengatakan, "Mereka yang beriman tidak menjadikan orang kafir sebagai temannya dan orang beriman itulah saudaranya."

Pada tahap itulah, timbul keinginan saya untuk bertemu dengan saudara-saudara selslam.

Melawat Jerusalem

Saya melawat Jerusalem (sepertimana yang dilakukan abang saya). Di Jerusalem, saya masuk ke dalam masjid dan duduk. Seorang lelaki datang menghampiri dan bertanya apa yang saya mahu. Saya beritahu dia yang saya seorang Muslim. Dia bertanya lagi, apakah nama saya. Saya jawab, "Stevens". Dia kelihatan keliru. Setelah itu, saya menyertai sembahyang berjemaah, walaupun tidak begitu menjadi.

Peristiwa ini berlaku pada tahun 1977, lebih kurang satu setengah tahun selepas saya menerima al-Quran daripada abang saya.

Lantas, pada satu hari Jumaat, iaitu selepas menunaikan sembahyang Jumaat, saya pergi bertemu imam Masjid New Regent dan melafazkan syahadah di tangannya.

Saya telah menjadi seorang yang memiliki kemasyhuran dan kemewahan. Tetapi saya begitu sukar mendapatkan petunjuk, walau bersungguh-sungguh saya cuba mendapatkannya, sehinggalah saya ditunjukkan dengan al-Quran.

Sekarang saya sedar bahawa saya boleh berhubung secara langsung dengan Tuhan, tidak perlu menggunakan perantara. Islam mengangkat semua halangan ini.

Saya tidak pernah berjumpa orang Islam sebelum saya memeluk agama suci ini. Saya lebih dahulu membaca al-Quran dan menyedari bahawa tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini.

Hanya Islam yang sempurna, dan sekiranya kita semua meniru akhlak Rasulullah s.a.w., kita akan berjaya.

Moga-moga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayah-Nya untuk menuruti jejak langkah Rasulullah s.a.w.. Amin!

Kita Bukan Hipokrit...


"Eleh, kau pakai tudung pun bukannya ikhlas. Hipokrit!"

"Bajet baik la konon nak nasihat aku! Munafik la weyh!"

"Eh, sejak bila jadi pak lebai ni? Dah pandai cakap halal haram ni? Munafik betul!"

Sakit telinga mendengar. Sakit lagi dalam hati. Kerana itu, ramai yang tersungkur. Hasrat mahu berubah, terkubur hanya kerana 'suara keldai' ini. Inilah cabaran orang yang mahu berubah. Pasti dia akan terdengar cakap-cakap buruk dari manusia sebangsa dan seagama dengan mereka ini.

Persoalan saya, adakah orang yang mahu berubah itu orang hipokrit?

Tidak! Sama sekali bukan munafik orang yang mahu berubah. Sebaliknya, tindakan untuk berubah itu tindakan orang bijak dan berani. Maka,
izinkan saya menyatakan penghargaan saya kepada anda yang sedang berusaha untuk berubah. Anda seorang wira! Anda seorang pejuang! Dan anda seorang yang cantik di mata Tuhan.

Janganlah berhenti. Dalam banyak tempat dalam Al-Quran, Allah menyatakan bahawa manusia akan diuji. Diuji, dan terus diuji hingga diyakini, siapa yang dalam kalangan kita yang benar-benar 'bulat' hatinya untuk mencari wajah-Nya.

Ujian ini Allah timpakan kepada kita seperti tangga. Selepas kita memanjat satu tangga, kita akan memanjat satu lagi. Kemudian, satu
lagi, dan satu lagi. Hinggalah kita mencapai puncak iaitu wajah redha-Nya. Antara ujian yang paling berat ialah penerimaaan masyarakat, ahli keluarga dan kawan-kawan kita.

Bagi yang lemah, pasti mereka akan berhenti memanjat hanya kerana label munafik atau hipokrit yang diberikan orang. Tuduhan yang
tersangat salah! Saya tertarik dengan satu hadis:

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya: "Bacalah al-Quran dan menangislah, dan jika tidak boleh menangis buat-buatlah menangis" - Hadis riwayat At-Tabrani.

Saya paling tertarik dengan perkataan 'buat-buatlah menagis'. Bukankah pada zahirnya, 'buat-buat' tu bererti berlakon? Adakah kita mahu
menipu Allah?

Tidak. Sama sekali tidak. Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu dan Paling Faham akan manusia. Dia tahu, bahawa untuk manusia menjadi hamba yang baik, dia tidak akan dapat terus jadi baik. Dia harus melalui proses yang panjang. Sedikit demi sedikit, perubahan akan berlaku.

Allah tahu segalanya. Dia tahu bahawa kita ada limit atau batasan. Kita tidak akan mampu terus berubah dengan mendadak. Kita hanya akan mampu berubah, sedikit demi sedikit. Kerana itu, Allah tak memberatkan kita dengan 'mesti menangis', sebaliknya Allah sediakan kita
keringanan, jika kita tak mampu, buat-buatlah menangis.

Dengan erti kata lain, jika kita tidak mampu jadi manusia yang terbaik, maka kita latihlah diri menjadi manusia yang baik! Lama-kelamaan, pasti kita akan dapat jadi yang terbaik. Bukankah mentol yang ada pada hari ini adalah hasil daripada ratusan kegagalan Thomas Edison? Saya pasti, kalau Thomas Edison berjiwa kecil, pasti dia akan putus asa apabila dicaci.

Untuk mencapai kesempurnaan iman, jangan takut mencuba menerima cacian.

Kesimpulan

Jangan peduli cakap orang. Bukankah kita mahu berubah kerana Allah? Allah pasti akan suka, jika kita mahu berubah. Cuma syaitan saja yang tak suka. Jadi, rasanya tidak melampau jika saya kata manusia yang menghalang orang buat baik, dia tu macam syaitan. Ada bantahan?

Selepas ini, jika ada lagi orang kata 'kau munafik', maka balaslah, "So what?"



Hicom bru telah dilantik. Moga BUSAS sentiasa menjadi medium berkembangnya dakwah di Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya.


Iddin




Amir



Hazim



Hakim



Syauqi



Ismail


KELEBIHAN RAMADHAN

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

ISRAK MIKRAJ

Isra dan Mi'raj

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Lompat ke: pandu arah, gelintar

Sebahagian dari siri berkaitan
Allah-eser-green.png
Islam

Rukun Iman

Allah · Kitab · Malaikat · Nabi
Hari Akhirat · Qada dan Qadar

Rukun Islam

Syahadah · Solat · Puasa
Zakat · Haji

Kota Suci

Makkah · Madinah
Baitulmuqaddis

Hari Raya

Aidilfitri · Aidiladha

Hukum

Quran · Sunnah · Hadis

Sejarah

Garis Masa Sejarah Islam
Khulafa al-Rasyidin
Khalifah · Khilafah

Tokoh Islam

Nabi Muhammad s.a.w
Ahlul Bait · Sahabat Nabi

Mazhab

Ahli Sunah Waljamaah
Hanafi · Syafie
Maliki · Hanbali

Budaya Dan Masyarakat

Akademik · Haiwan · Seni
Takwim · Kanak-kanak
Demografi · Perayaan
Masjid · Dakwah · Falsafah
Sains · Wanita · Politik

Lihat juga

Kritikan · Islamofobia
Glosari

Portal Islam
p b s

Peristiwa Isra dan Mi'raj Nabi Muhammad s.a.w. yang menurut catatan sejarah terjadi pada tanggal 27 Rejab tahun kesebelas dari masa kenabian beliau, merupakan peristiwa penting yang selalu dirayakan setiap tahun oleh seluruh umat Islam.

Dikatakan penting kerana peristiwa bersejarah tersebut merupakan sebuah peristiwa luar biasa, sebuah mukjizat dari Allah S.W.T bagi Nabi Muhammad s.a.w. yang tidak pernah dilakukan oleh rasul dan nabi sebelumnya. Hanya Nabi Muhammad s.a.w. sajalah yang diberikan anugerah dan kehormatan oleh Allah S.W.T untuk melakukannya sebagai petanda betapa tingginya penghargaan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Dalam perjalanan Isra' mahupun Mikraj seperti tecantum dalam buku 'Muhammad Beraudiensi dengan Tuhan karya Moch. Abdai Rathomy (1983: 53), Nabi Muhammad didampingi Malaikat Jibril dan Mikail menunggang seekor haiwan yang disebut 'Buraq'. Beberapa peristiwa yang terjadi selama Isra' berlangsung memberikan hikmah dan pelajaran yang sangat mendalam bagi Nabi Muhammad s.a.w. serta menjadi cermin bagi umat yang menjadi pengikutnya.

  1. Nabi memperoleh pelajaran tentang keadaan masa lalu dan masa yang akan datang yakni saat Jibril menyuruh beliau melakukan solat di Kota Thaibah (Madinah) dimana kelak Nabi akan berhijrah ke kota ini, di Thur Saina (Bukit Thursina), tempat Allah berfirman kepada Nabi Musa, serta di Bethelehem, tempat lahirnya Nabi Isa putera Maryam (Mary).
  2. Jibril juga mengajari Nabi bagaimana menghadapi Ifrit dari golongan jin yang mengganggunya dengan memberinya sebuah doa yang harus dibaca Nabi.
  3. Mengambil hikmah dari perjuangan seorang Muslimah sejati Siti Masyitoh dalam berjihad mempertahankan keyakinannya akan keesaan Allah.
  4. Mendapat pelajaran bagaimana akibatnya bagi orang-orang yang enggan solat, enggan berzakat, pemakan riba dan suka berbuat zina. Pengganggu jalan umum, pemimpin yang suka menumpuk-numpuk jabatan dan suka menjelek-jelekan orang lain.
  5. Gambaran umat yang terjebaknya dalam kemewahan dunia, perumpamaan umur dunia yang sudah tua, tamsil bermacam-macam minuman yang boleh dan tidak boleh (haram) diminum umat Nabi serta adanya pengakuan para nabi akan keberadaan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai pemimpin utama.


Dalam perjalanan Mikraj banyak pula hal yang dialami oleh Nabi Muhammad s.a.w. Namun yang paling penting adalah baginda mendapat keringanan solat fardu dari lima puluh kali menjadi lima kali sehari semalam, sebuah kewajiban yang harus dikerjakan umatnya sampai kelak akhir zaman.

Khilaf(Perselisihan) tentang tarikh Israk Mikraj

Tarikh sebenar berlakunya peristiwa hebat itu masih lagi menjadi perselisihan di kalangan ulama.

Ada yang berpendapat ia berlaku sebelum menjadi Nabi. Ia merupakan pendapat yang janggal. Majoriti ulama berpendapat ia selepas menjadi Nabi. Ia diperkuatkan oleh banyak hadis yang sahih. Seterusnya mereka berbeza pendapat lagi tentang tahun kejadian selepas kebangkitan Nabi sebagai Nabi samada tahun ke 13, 12, 10 atau ke 8 Kenabian. Begitu juga bulan samada bulan Safar, Rabi`ul Awal, Rabi`ul Akhir, Rejab, Sya`ban, Ramadhan, Syawal atau Zulhijjah.

  1. Menurut Ibn Sa`ad dan Nawawi serta Ibn Hazim ia berlaku setahun sebelum hijrah. Hijrah berlaku pada akhir Safar dan Awal Rabi`ul Awal. Ini bererti peristiwa ini berlaku pada bulan Safar atau Rabi`ul Awal.
  2. Menurut Ibn Jauzi, 8 bulan sebelum hijrah. Ia bererti pada bulan Rejab.
  3. Menurut Abu al-Rabi` bin Sali, 6 bulan sebelum Hijrah. Ia bererti pada bulan Ramadhan
  4. Menurut Ibrahim al-Harbi, dan ditarjihkan oleh Ibn al-Munir dalam Syrah al-Sirah oleh Ibn `Abd al-Barr, ia berlaku 11 bulan sebelum hijrah iaitu pada bulan Rabi`ul Akhir
  5. Menurut Ibn `Abd al-Barr, Ia berlaku 13 bulan sebelum hijrah. Ia bererti pada bulan Safar.
  6. Menurut Ibn Faris, ia berlaku 15 bulan sebelum hijrah. Ia bererti pada bulan Zulhijjah.
  7. Menurut al-Sudiy sebagaimana diriwayatkan oleh Tabari dan Baihaqi dan di pegang oleh al-Waqidi, 17 bulan sebelum Hijrah. Ia bererti ia berlaku pada bulan Syawal
  8. Menurut Ibn Qutaibah dan dihikayatkan oleh Ibn `Abd al-Barr serta disebut oleh Ibn Sa`ad daripada Ibn Abi Sirah, ia berlaku 18 bulan sebelum hijrah iaitu pada bulan Ramadhan
  9. Menurut riwayat Ibn `Abd al-Barr dan dipegang oleh Nawawi dalam al-Raudah, ia berlaku pada bulan Rejab
  10. Menurut riwayat Ibn al-Athir, ia berlaku 3 tahun sebelum hijrah.
  11. Menurut riwayat `Iyad dan dituruti oleh Qurtubi dan Nawawi daripada al-Zuhri, ia berlaku 5 tahun sebelum hijrah. `Iyad berhujah bahawa tiada perselisihan lagi bahawa Khadijah pernah solat bersama baginda saw selepas kefarduan Solat diturunkan. Juga tiada yang berselisih bahawa Khadjah mati sebelum hijrah samada 3 tahun atau 5 tahun sebelum hijrah. Tiada perselisihan juga bahawa kefarduan solat berlaku pada malam Isra’. Namun, hujahnya boleh diteliti kembali kerana menurut al-`Askari Khadijah mati 7 tahun sebelum hijrah. Ada pendapat menyatakan 4 tahun sebelum hijrah. Ibn al-A`rabi menyatakan beliau mati tahun berlakunya hijrah.

Laporan Mesyuarat Agung Badan Ugama Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya Bersama Pihak Pentadbir Kali Pertama Tahun 2010


Pada 3 Februari 2010 telah diadakan Mesyuarat Agung Badan Agama Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya (BUSAS). Mesyuarat ini diadakan di auditorium Sekolah Sultan Alam Shah dari jam 8.00 malam hingga ke 11.o0 malam.Mesyuarat pada malam ini diserikan dengan kehadiran Tuan Pengetua Sekolah Sultan Alam Shah,Putrajaya , Tuan Haji Mohamad Kamaludin Bin Taib , Penolong Kanan (HEM), Ustaz Mohamad Nordin Bin Mohamad Tohir, Ketua Guru Penasihat BUSAS, Ustaz Muhammad Fakhrurrazi Bin Arifin, Guru Penasihat BUSAS,Ustaz Abu Mansor Al – Maturidi Bin Taib, Ustazah Rusuwati @Roswati Binti Othman,Ustazah Nurul Syazwani Binti Idris, semua AJK Tertinggi Badan Agama Sekolah Sultan Alam Shah (BUSAS) ,dan semua AJK Badan Agama Sekolah Sultan Alam Shah (BUSAS). Mesyuarat dimulakan dengan bacaan doa dan ucapan alua- aluan daripada pengerusi majlis, Saudara Farid. Kemudian majlis diteruskan lagi dengan ucapan Saudara presiden , Saudara Fadzrul Hanif, dalam ucapan beliau, beliau mengucapkan ribuan terima kasih kepada para hadirin yang hadir pada malam tersebut. Dalam ucapan beliau, berliau memperkenalkan semua AJK BUSAS bagi tahun 2010. Beliau juga menerangkan bahawasanya kita sebagai AJK BUSAS perlulah mengajak dan mentarbiyyah semua pelajar Alam Shah melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. Beliau juga berharap kebersamaan di dalam AJK BUSAS itu sendiri lebih mantap dan kuat. Dalam ucapan tersebut beliau juga membentangkan aktiviti BUSAS sepanjang tahun 2010 bersama dengan pelajar yakni USRAH 1 ALAM SHAH. Beliau juga menubuhkan sitem fail terhadap semua AJK BUSAS agar perjalanan dan tanggungjawab setiap AJK lebih sistematik dan tersusun. Kemudian beliau menjemput ketua bagi setiap lujnah untuk membentangkan perancangan program bagi tahun. Kemudian, majlis diteruskan dengan pembentangan setiap Ketua Lujnah bagi memantapkan lagi organisasi BUSAS pada tahun ini. Dimulakan dengan Saudara Eazarizal Hakimiyie membentangkan perancangan selaku Ketua Lujnah Tarbiyyah. Dalam perancangan beliau, beliau telah menerbitkan risalah tarbiyyah untuk tantapan dan bahan ilmiah para pelajar Alam Shah. Beliau juga menegaskan akan bekerjasama dengan Lujnah Penerbitan untuk kerja – kerja terbitan dan menampalkan beberapa artikel islamiah di setiap kelas sebagai info dan santapan rohani. Selain itu, beliau juga akan mencari video-video Islamic untuk tantapan para pelajar Alam Shah di surau pada hujung minggu sementara menunggu masuknya waktu Isyak. Saudara Taufiq pula selaku Ketua Lujnah Musolla membentangkan agenda program yang akan diadakan bagi memastikan keharmonian dan kesejahteraan surau dijaga dan diawasi setiap masa. Beliau akan memastikan surau atau masjid Alam Shah tersebut itu sentiasa dalam keadaan bersih. Beliau juga akan bekerjasama dengan semua AJK di bawah Lujnah Musolla untuk mengambil inisiatif untuk menjimatkan kadar penggunaan elektrik dan air di surau Alam Shah. Bagi memastikan surau sentiasa dalam keadaan bersih dan terkawal para AJK BUSAS Tingkatan 2 telah dipertanggungjawabkan untuk mengetuai pembersihan surau pada setiap malam. Saudara Ikram pula, selaku Ketua Lujnah Penerbitan membentangkan agenda yang akan dilakukan dan juga sudah dilakukan bagi memantapkan organisasi BUSAS ini. Beliau akan bekerjasama dengan setiap AJK di bawah Lujnah Penerbitan umtuk menerbitkan majalah atau risalah setiap program sekolah dan juga program khusus BUSAS. Beliau juga akan bekerjasama dengan Lujnah Tarbiyyah untuk menerbitkan setiap atikel yang telah dikeluarkan oleh Lujnah Tarbiyyah. Selain itu, beliau juga akan berusaha untuk menerbitkan majalah BUSAS 2010. Beliau juga akan memastikan blog busas sentiasa diisikan dengan info- info terkini untuk tantapan setiap AJK BUSAS dan untuk setiap warga Alam Shah. Selain itu, beliau juga akan berusaha untuk mewujudkan laman website busas agar kerja – kerja dakwah para AJK BUSAS dapat berkembang seantero dunia. Saudara Ainul Hazeem pula selaku Ketua Lujnah Nuqoba’ membentangkan agenda yang akan dilakukan dan juga sudah dilakukan bagi memantapkan organisasi BUSAS ini. Beliau akan bekerjasama dengan setiap AJK di bawah Lujnah Nuqoba’ untuk mengendalikan Usrah 1 Alam Shah dengan penuh sistematik dan teratur. Selain itu, pihak BUSAS juga telah mengadakan usrah bersama pihak KONSIS NETWORK bagi mematapkan lagi diri setiap AJK BUSAS .;Tambahan pula, beliau telah membentangkan agenda program batchmarking di SMAP Kajang. Program tersebut akan diadakan pada 26 hingga 28 Mac 2010. Program ini adalah untuk merapatkan ukhwah di antara AJK BUSAS dan AJK BADAR di SMAP KAJANG, di samping untuk menimba pengalaman untuk memantapkan organisasi BUSAS di Sekolah Sultan Alam Shah. Saudara Faeq Wafiy pula selaku Ketua Lujnah Kebajikan membentangkan agenda yang akan dilakukan dan juga sudah dilakukan bagi memantapkan organisasi BUSAS ini. Beliau akan bekerjasama dengan setiap AJK di bawah Lujnah Kebajikan untuk menjaga kebajikan setiap AJK BUSAS dan para pelajar Alam Shah. Tambahan pula, lujnag ini akan mengambil berat dan menjaga kebajikan semua guru SSAS jika berlaku musibah atau perkara-perkara yang tidak diingini. Beliau juga membuat pengumuman bahawasanya puasa sunat setiap Isnin dan Khamis sudah dimulakan. Selain itu, lujnah ini juga akan mengadakan bacaan Yassin dan Tahlil jika ada diantara sanak saudara para pelajar yang telah meninggal dunia. Ini serba sedikit dapat membantu mengurangkan bebanan dan kesedihan yang ditanggung oleh pelajar terbabit. Majlis diteruskan dengan ucapan Ustaz Muhammad Fakhrurrazi ,selaku Ketua Guru Penasihat BUSAS pada tahun 2010 ini beliau telah memberikan kata – kata semangat kepada setiap AJK BUSAS agar sentiasa bersemangat untuk menjalankan aktiviti dakwah ini supaya dapat mendidik pelajar Alam Shah ke arah kebaikan. Dalam ucapan beliau juga berharap Organisasi BUSAS pada tahun ini menjadi semakin mantap bahkan lebin mantap lagi daripada tahun-tahun sebelumnya. Beliau juga menyer agar mewujudkan satu golongan yang menyeru ke arah kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. Beliau juga berharap agar setiap AJK BUSAS bukan sekadar berjaya di sekolah bahkan juga berjaya apabila keluar dari Sekolah Sultan Alam Shah. Kemudian, majlis diteruskan dengan, ucapan daripada guru Penolong Kanan (HEM) Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya Ustaz Mohd Nordin Bin Mohd Tohir. Beliau memberikan nasihat kepada setiap AJK BUSAS agar sentiasa menunjukkan teladan yang baik dan sahsiah yang terpuji agar dicontohi oleh setiap pelajar Alam Shah. Beliau juga menyeru agar diadakan usrah diantara maghribdan Isyak, bagi memenuhi masa yang diperuntukkan dengan penuh bermanfaat. Beliau juga menwarwarkan agar mengumpulkan pelajar yang tidak khatam Al-Quran lagi pada waktu tersebut dan mengadakan halaqah bersama mereka. Beliau menyeru agar semua AJK beruasaha dengan lebih mantap lagi dari semasa ke semasa untuk memajukan organisasi ini. Majlis diserikan lagi dengan ucapan Tuan Pengetua, Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya Tuan Haji Mohamad Kamaludin Bin Taib selaku pengetua sekolah mengucapkan ribuan terima kasih kerana menjemput beliau dalam mesyuarat pada kali ini. Dalam ucapan beliau, beliau menyatakan bahawasanya organisasi ini adalah sangat penting bahkan juga lebih penting untuk mengajak pelajar Alam Shah ke arah kebaikan malah insya- Allah lebih baik lagi. Beliau juga menyeru kepada semua AJK BUSAS agar bukan sekadar menjadi ahli BUSAS bahkan kita perlu menjadi seorang yang hebat dahulu , dan secara automatik orang lain akan mengikuti jejak langkah kita. Selain itu, beliau juga menasihatkan setiap AJK agar menjadi seorang pemimpin tugasnya amatlah berat maka kita perlu memikulnya dengan amanah dan dedikasi di samping mencari ilmu untuk kepentingan diri sendiri dan manfaatkanya kepada orang lain.Tambahan pula, beliau juga menyeru agar persahabatan dalam kalangan AJK BUSAS itu sendiri lebih kukuh .


Berikut merupakan PERLEMBAGAAN BADAN AGAMA SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH (BUSAS) bagi tahun 2010:


BADAN UGAMA SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH

(BUSAS) 2010

MUQADDIMAH

Secara amnya, Badan Ugama Sekolah Sultan Alam Shah atau lebih dikenali sebagai BUSAS merupakan sebuah badan pembantu tadbir yang bertanggungjawab untuk menjaga kepentingan pelajar-pelajar Muslim terutamanya dalam aspek-aspek yang berteraskan rohaniah dan spiritual. Hal ini bermaksud segala perkara yang berkaitan dengan agama Islam amat relevan dengan peranan dan obligasi badan ini.


MATLAMAT DAN OBJEKTIF

Ø Berikhtiar untuk mengawasi akhlak pelajar-pelajar Islam di Sekolah Sultan Alam Shah.

Ø Menghubungkan ukhuwah silaturahim dalam kalangan pelajar dan warga Alam Shah.

Ø Berusaha mewujudkan Bi’ah Solehah (suasana baik) di Sekolah Sultan Alam Shah.

Ø Berikhtiar untuk mewujudkan suasana keIslaman di Sekolah Sultan Alam Shah.

Ø Mentadbir dan mengurus organisasi BUSAS secara professional dengan berlandaskan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah.

Ø Melahirkan produk Alam Shah yang beriman dan beramal soleh di samping mampu bersaing di peringkat dunia


MOTTO

KELUHURAN SAHSIAH MANIFESTASI USAHA TARBIYYAH



LOGO BARU



DISKRIPTIF LOGO


MERAH : Keberanian dan kekuatan rohani dan jasmani dalam perjuangan membina insan.

BIRU : Ikatan ukhuwah yang erat antara satu sama lain

PUTIH : Kesucian dan keluhuran peribadi individu muslim

KUNING : Agama Islam itu keutamaan

SAS : Semangat kesetiaan terhadap jihad pelajaran dan jihad manusia yang glokal.



RASIONAL BADAN UGAMA SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH

Sebagai pelajar Muslim yang ingin menjadi modal insan yang bertaraf dunia, kemantapan sahsiah menjadi sesuatu anasir yang perlu. Oleh itu, BUSAS telah ditubuhkan atas dasar menggerakkan para pelajar kearah Mardhotillah (keredhaan Allah). Suasana inilah yang seharusnya diwujudkan bagi menyiapkan para pelajar dengan tatapan rohani yang boleh membawa kejayaan di dunia dan di akhirat.



AHLI BADAN UGAMA SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH


a) Keahlian

Semua pelajar Muslim Sekolah Sultan Alam Shah menganggotai Badan Ugama Sekolah Sultan Alam Shah (BUSAS) 2010 secara automatik. Oleh itu, seluruh pelajar terlibat dengan segala aktiviti yang dijalankan.



b) Hak Ahli


Ø Ahli berhak menghadiri Muktamar Sanawi (Mesyuarat Agong Tahunan) BUSAS.

Ø Ahli berhak menyuarakan pendapat, kritikan dan teguran membina kepada mana-mana ahli jawatankuasa BUSAS yang dilantik untuk sesi 2010.

Ø Ahli berhak menyertai segala aktiviti (yang dikhususkan kepada semua ahli) yang dirancang oleh pihak BUSAS 2009.

Ø Ahli berhak mengetahui kedudukan kewangan BUSAS 2010 dari semasa ke semasa.



c) Tanggungjawab Ahli


Ø Memberi kerjasama sepenuhnya kepada ahli jawatankuasa BUSAS yang telah dilantik.

Ø Menerima segala teguran dan melaksanakan segala arahan yang dikeluarkan oleh guru-guru penasihat serta AJK BUSAS selagi mana tidak melanggar syariat Islam dan peraturan sekolah.

Ø Menjadi seorang anak yang soleh serta patuh kepada suruhan Allah, Rasulullah, ibu bapa dan guru.

Ø Menjaga dan memelihara akhlak serta peribadi diri dengan sebaik mungkin.

Ø Tidak sesekali melanggar larangan Allah dan peraturan sekolah.

Ø Belajar bersungguh-sungguh di samping mengamalkan nilai-nilai mahmudah.



CARTA ORGANISASI BADAN UGAMA SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH (BUSAS) 2010

PENAUNG

TUAN HAJI MOHAMAD KAMALUDIN BIN TAIB

KETUA GURU PENASIHAT

USTAZ MUHAMMAD FAKHRURRAZI BIN ARIFFIN

GURU-GURU PENASIHAT

USTAZ MOHD NORDIN BIN MOHD TOHIR

USTAZ RAMLI BIN AHMAD

USTAZ ABU MANSOR AL-MATURIDI BIN TAIB

USTAZAH RUSUWATI BINTI OTHMAN

USTAZAH NABILAH BINTI MUKHTAR

USTAZAH SITI DZALIHA BINTI MINHAT

USTAZAH MAHFUZAH BINTI CHE COB

PUAN SARMINAH BINTI SALIM

USTAZAH NURUL SYAZWANI BINTI IDRIS

USTAZAH NORUL HIDAYAH BINTI SHARUDIN

PRESIDEN

MOHD FADZRUL HANIF BIN FADZILAH

TIMBALAN PRESIDEN

MUHAMMAD FARID BIN MOHAMED DALI

SETIAUSAHA AGUNG

FAZZMAL HUZAIRIE BIN JAMALUDIN

TIMBALAN SETIAUSAHA

AMIRUL HAZIM BIN NAZAR

BENDAHARI KEHORMAT

KHAIRUL ARIF BIN RAZALI



SENARAI NAMA AHLI JAWATANKUASA BUSAS 2010


a) Tingkatan 5


1. Muhammad Farid bin Mohamed Dali

2. Fazzmal Huzairie bin Jamaludin

3. Mohd Fadzrul Hanif bin Fadzilah

4. Mohd Eazarizal Hakimiey bin Yusoff

5. Umair Bin Zanil

6. Muhammad Faeeq Wafiy bin Rosli

7. Mohamad Ehsan bin Mohamad Rosdi

8. Muhammad Ikram bin Ismail

9. Muhammad Taufik bin Awang

10. Muhamad Firdaus bin Mohd Nor

11. Khairul Arif bin Razali

12. Akhbar Amin Bin Mohamad

13. Ainul Hazeem Bin Ainudin

14. Ahmad Hazim Bin Norahmadi

15. Mohamad Nor Iqbal Bin Abdul Aziz

16. Muhammad Adli Bin Badiau Zaman

17. Mohd Azfar Bin Mohamad Raffidi



c) Tingkatan 4


1. Muhammad Munqeez Syahmi bin Othman

2. Noorhisyam bin Rosli

3. Muhamad Faizal bin Mohamad

4. Wan Ahmad Syauqi bin Wan Abdul Rahim

5. Muhammad Nazmi bin Ahmad

6. Mohamad Nur Azrin Bin Mohd Nor

7. Amirul Hazim bin Nazar

8. Iddin Zul Hakim bin Ahmad Zulkarnain

9. Abdul Hakim bin Rosaidi

10. Muhammad Azam bin Paku Rozi

11. Muhammad Iqbal Hamdi Bin Zolkifle

12. Muhammad Mustaqim Bin Ahmad Huzaini

13. Muhammad Zharif Bin Zainal Abidin

14. Hafeez Bin Alias



d) Tingkatan 3


1. Amirul Ashraf bin Azhar

2. Azizi Bin Arbain

3. Wan Mohd Azril bin Wan Hasnuddin

4. Mohamad Amir Hisyam bin Hazarudin

5. Muhamad Ilmam bin Muhamad Jamil

6. Khairul Afif Hazim bin Khairul Nisak

7. Mohamad Azmin bin Zainuddin

8. Muhamad Afiq bin Muhamad Bazli

9. Muhammad Aizat bin Nizam Shah.

10. Ismail bin Azran

11. Muhammad Afiq Bin Jasmi

12. Muhammad Afif Ajmal Bin Sidek

13. Mohamad Arif Afzal Bin Mohamad Amin



d) Tingkatan 2


1. Wan Amirul Asyraf Bin Wan Shamsir Nizam

2. Amirul Faiz Bin Nornizam

3. Muhammad Najmi Bin Zainudin

4. Muhammad Afieq Azwa Bin Azman

5. Muhammad Adil Wafi Bin Muhammad Zaini

6. Muhammad Adil Wahi Bin Muhammad Zaini

7. Qurnia Sabbran Redha Bin Shahizan

8. Ahmad Nasri Bin Gazali

9. Ahmad Maheer Bin Khusaini

10. Yusoff Bin Mohamed

11. Megat Imran Ikram Bin Megat Kamarudin

12. Muhammad Faris Bin Rosnan

13. Muhammad Amin Bin Mazlan

14. Muhammad Ikwan Sarifuddin Bin Ismail



PERANAN AHLI JAWATANKUASA BUSAS 2010

a) Umum


Antara peranan yang perlu dimainkan oleh AJK BUSAS 2010:

Ø Mencari keredhaan Allah dalam apa jua yang dilakukan.

Ø Ikhlas dan bertanggungjawab dalam melaksanakan matlamat dan tugas BUSAS kerana Allah.

Ø Memelihara imej BUSAS sebagai sebuah badan dakwah dan rohani.

Ø Menonjolkan diri sebagai pemimpin dan khalifah yang sebenar dalam kalangan pelajar dan umum.

Ø Mengambil peluang yang ada untuk menimba seberapa banyak ilmu pengetahuan terutamanya ilmu fardu ain dan fardu kifayah.

Ø Sentiasa mengamalkan yang makruf dan meninggalkan atau mencegah yang mungkar.

Ø Bersikap tenang dan professional dalam menjalankan tugas atau tatkala menyelesaikan sebarang masalah.

Ø Berusaha memperbaiki diri serta memantapkan amalan ke arah kecemerlangan di dunia dan akhirat.

Ø Berusaha untuk mengamalkan cara hidup Islam secara syumul (menyeluruh).

Ø Sentiasa bertawakkal kepada Allah dalam segala amalan setelah berusaha bersungguh-sungguh.

Ø Mempunyai keyakinan diri dan berani dalam menjalankan amanah Allah.


b) Khusus


1. Presiden

Ø Bertanggungjawab ke atas organisasi ini secara keseluruhan.

Ø Membuat keputusan muktamad sekiranya syura tidak dapat menghasilkan suatu keputusan yang baik.

Ø Membentuk dan memantapkan organisasi ke tahap optimum.

Ø Mengetuai semua ketua lujnah yang telah dilantik.

Ø Memastikan segala aktiviti dan matlamat BUSAS tercapai dengan jayanya.

Ø Memastikan semua AJK BUSAS menjalankan tugas seperti yang telah dipertanggungjawabkan.

2. Timbalan Presiden

Ø Memangku segala tugas Presiden semasa ketiadaannya.

Ø Mempengerusikan semua syura yang diadakan.

Ø Membantu Presiden dalam segala hal dan tugas yang dijalankan.

Ø Menyelaras segala aktiviti dalam setiap lujnah.

3. Setiausaha Agung

Ø Mencatat minit syura semasa syura dijalankan.

Ø Menyediakan minit syura yang lalu sebelum syura yang seterusnya dibuat supaya dapat disahkan.

Ø Menyiapkan laporan aktiviti dalam buku laporan BUSAS.

Ø Menghantar laporan setiap aktiviti dan minit syura yang telah disahkan kepada Guru Penasihat pada setiap penggal.

Ø Menyimpan rekod am semua ahli jawatankuasa.

Ø Mengurus hal-hal berkaitan surat-menyurat bagi pihak organisasi.

Ø Memanggil semua AJK untuk menghadiri syura atas arahan Presiden.

Ø Menyelaras semua urusan pentadbiran lujnah.

4. Timbalan Setiausaha

Ø Mengumpulkan setiap kertas kerja aktiviti yang telah diadakan.

Ø Mengumpulkan laporan setiap aktiviti yang telah diadakan.

Ø Menyelaras sistem fail setiap AJK.

Ø Memantau kebajikan setiap AJK.

Ø Membantu tugas – tugas Setiausaha Agung.

5. Bendahari Kehormat

Ø Menguruskan kutipan wang organisasi sekiranya AJK perlu membayar wang untuk menjalankan sesuatu aktiviti.

Ø Menyimpan rekod wang organisasi.

Ø Merancang dan mengemukakan cadangan sumber kewangan dalam syura segala program.

Ø Mencatat pengaliran wang organisasi.

Ø Memastikan pengaliran wang organisasi digunakan di jalan yang sepatutnya.

Ø Menghantar penyata kewangan kepada Ketua Guru Penasihat atau Guru Penasihat BUSAS bagi tujuan semakan dan pengesahan.

Ø Melaporkan kedudukan kewangan BUSAS dalam Muktamar Sanawi.

Ø Memastikan tiada penyelewengan wang yang digunakan untuk sesebuah projek

5. Ketua-ketua Lujnah

Ø Memastikan ahli-ahli lujnah berperanan dengan baik.

Ø Mempengerusikan syura kecil bagi lujnah masing-masing.

Ø Menghantar laporan tugas lujnah masing-masing dalam syura.

Ø Membentangkan prestasi lujnah masing-masing dalam syura.

Ø Bertangggungjawab mengendalikan semua aktiviti lujnah yang telah dirancang dan dipersetujui dalam syura.


LUJNAH TARBIYYAH DAN TAFAQQUH ISLAMIAH

Guru Penasihat

Ustazah Siti Dzaliha binti Minhat

Puan Sarminah Binti Salim

Ketua Lujnah

Mohd Eazarizal Hakimiey Bin Yusoff

Ketua Syukbah Ta’lim dan Tazkirah

Ahmad Hazim Bin Norahmadi

AJK Lujnah

Wan Ahmad Syauqi bin Wan Abdul Rahim

Muhammad Azam Bin Paku Rozi

Muhammad Afif Ajmal Bin Sidek

Amirul Asyraf Bin Azhar

Ismail Bin Azran

Muhamad Ilmam Bin Muhamad Jamil

Wan Amirul Asyraf Bin Wan Shamsir Nizam

Muhammad Afieq Azwa Bin Azman

Muhammad Ikwan Sarifuddin Bin Ismail


Peranan Lujnah

Ø Mengatur dan melaksanakan program-program yang berorientasikan kerohanian dan spiritual.

Ø Memikirkan cara yang terbaik untuk mengembangkan semangat dakwah dalam kalangan ahli-ahli lujnah.

Ø Merangka dan melaksanakan kursus-kursus yang bersesuaian bagi para AJK.

Ø Mengadakan Kem Ibadah, kempen Penghayatan Islam dan sebagainya.

Ø Berusaha mewujudkan suasana Islam secara syumul di sekolah Sultan Alam Shah.

Ø Bertindak memberikan tarbiyyah (pendidikan) menyeluruh kepada para AJK dalam usaha menjalankan dakwah.

Peranan Syukbah Ta’lim dan Tazkirah

Ø Merancang dan melaksanakan tazkirah kepada para pelajar tentang kehidupan sebagai seorang Muslim yang beriman.

Ø Mengatur dan melaksanakan pengisian slot tazkirah pada majlis perhimpunan sekolah hari Jumaat.

Ø Mengatur dan melaksanakan pengisian slot ‘Haiya bil Arabiyyah’ pada majlis perhimpunan sekolah hari Jumaat.

Ø Mengatur dan melaksanakan pengisian slot tazkirah setiap kali selepas solat berjemaah subuh, asar dan maghrib.


LUJNAH MUSOLLA

Guru Penasihat

Ustaz Abu Mansur Al Maturidi

Ketua Lujnah

Muhammad Taufik Bin Awang

Ketua Syukbah Kebersihan

Mohamad Ehsan Bin Mohamad Rosdi

Ketua Syukbah Siaraya

Akhbar Amin Bin Mohamad

Ketua Syukbah Keceriaan

Muhammad Adli Bin Badiau Zaman

AJK Lujnah

Muhammad Munqeez Syahmi Bin Othman

Muhamad Faizal Bin Mohamad

Mohamad Amir Hisyam Bin Hazarudin

Muhammad Afiq Bin Jasmi

Muhammad Adil Wafi Bin Muhammad Zaini

Muhammad Adil Wahi Bin Muhammad Zaini

Muhammad Amin Bin Mazlan


Peranan Lujnah

Ø Memastikan musolla dalam keadaan yang terbaik daripada aspek kebersihan, keceriaan dan kekemasan.

Ø Bertanggungjawab ke atas semua harta musolla seperti Al-Quran, buku-buku, risalah-risalah, perabot, system siaraya, alatan elektrik, alatan pembersihan dan sebagainya.

Ø Membuat persediaan tempat bagi majlis-majlis yang diadakan di musolla.

Peranan Syukbah Kebersihan

Ø Memastikan musolla sentiasa berada dalam keadaan bersih pada setiap masa bagi menjamin keselesaan para jemaah musolla.

Ø Menyelaras dan menyusun jadual untuk program pembersihan surau.

Ø Bertanggungjawab ke atas alatan pembersihan musolla serta menyediakan laporan kerosakan alatan.

Peranan Syukbah Siaraya

Ø Memastikan alatan siaraya mencukupi dan berfungsi dengan baik.

Ø Melaporkan segala kerosakan alatan siaraya.

Ø Bertindak dengan segera dan efisien apabila mendapati sistem siaraya mengalami kerosakan.

Ø Menjaga alatan siaraya dengan baik dan merujuk kepada Presiden jika terdapat urusan peminjaman daripada pihak luar.

Ø Mengatur dan menyelaras segala pengumuman dan tayangan yang ingin dibuat di musolla.

Peranan Syukbah Keceriaan

Ø Memastikan papan kenyataan musolla sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan kemas.

Ø Menyelaras segala pengisian dan penyusunan papan kenyataan dan perabot.

Ø Menukar dan menampal informasi terkini pada papan kenyataan dari semasa ke semasa.


LUJNAH PENERBITAN

Guru Penasihat

Ustazah Nabilah binti Mukhtar

Ketua Lujnah

Muhammad Ikram Bin Ismail

Ketua Syukbah ICT

Muhammad Firdaus Bin Mohd Nor

Ketua Syukbah Dokumentasi

Umair Bin Zanil

AJK Lujnah

Abdul Hakim Bin Rosaidi

Amirul Hazim Bin Nazar

Iddin Zul Hakim Bin Ahmad Zulkarnain

Muhammad Iqbal Hamdi Bin Zolkiflie

Zharif Bin Zainal Abidin

Hafeez Bin Alias

Qurnia Sabbran Redha Bin Shahizan

Ahmad Nasri Bin Gazali


Peranan Lujnah

Ø Menerbitkan majalah atau risalah mengenai organisasi BUSAS 2010.

Ø Menghasilkan risalah bagi setiap program dan majlis yang dijalankan.

Ø Menerbitkan artikel-artikel yang mampu meluaskan pengetahuan para pelajar tentang agama Islam.

Peranan Syukbah ICT

Ø Menerbitkan Sautul Jumaat pada setiap hari Jumaat bagi para jemaah Solat Jumaat di musolla.

Ø Menerbitkan Sautul Islam yang diisi dengan tatapan rohani untuk warga Alam Shah dari semasa ke semasa.

Ø Berusaha menjadikan Sautul Islam sebagai wadah pengantara yang penting dalam kalangan warga Alam Shah.

Ø Menyelaras dan menguruskan laman web BUSAS (http://busas.blogspot.com/) dengan baik dan kemas.

Ø Menerbitkan berita dan informasi terkini mengenai BUSAS di laman web.

Ø Mendapatkan informasi Islam yang sebaiknya daripada internet.

Peranan Syukbah Dokumentasi

Ø Mencatat rumusan segala aktiviti yang dijalankan.

Ø Mendapatkan sumber berkaitan aktiviti (brosur, pamplet, dll).

Ø Mengambil gambar setiap aktiviti.

Ø Bekerjasama dengan Setiausaha Agung dalam penyediaan laporan aktiviti.


LUJNAH NAQOBA’

Guru Penasihat

Ustazah Rusuwati Binti Othman

Ustaz Fakhrurrazi Bin Arifin

Ketua Lujnah

Ainul Hazeem Bin Ainuddin

Ketua Syukbah Ilmiah Dan Bahan Usrah

Mohd Azfar Bin Mohd Raffidi

AJK Lujnah

Norhisyam Bin Rosli

Muhammad Nazmi Bin Ahmad

Wan Mohd Azril bin Wan Hasnuddin

Khairul Afif Hazim bin Khairul Nisak

Mohamad Azmin bin Zainuddin

Azizi Bin Arbain

Muhammad Najmi Bin Zainudin

Amirul Faiz Bin Nornizam

Ahmad Maheer Bin Khusaini


Peranan Lujnah Naqoba’

Ø Menerajui usrah pelajar setiap minggu.

Ø Menyelaras dan melaksanakan usrah bagi para naqib.

Ø Menyelaras dan melaksanakan halaqah Al-Quran untuk para pelajar baru

Ø Berusaha menjadikan usrah sebagai perantara sampingan selain pembelajaran mata pelajaran Pendidikan Islam didalam kelas.

Peranan Syukbah Ilmiah dan Bahan Usrah

Ø Menyediakan bahan usrah kepada para naqib untuk dibentangkan.

Ø Menyediakan segala alatan keperluan dalam usrah.

Ø Sentiasa mencari dan menyediakan bahan-bahan usrah terkini

Ø Membuat laporan untuk setiap usrah yang diadakan.


LUJNAH KEBAJIKAN DAN BAITULMAL

Guru Penasihat

Ustaz Ramli bin Ahmad

Ketua Lujnah

Muhammad Faeeq Wafiy Bin Rosli

Ketua Syukbah Islamic Outreach

Mohd Nor Iqbal Bin Abdul Aziz

AJK LUJNAH

Muhammad Azrin Bin Mohd Nor

Muhammad Mustaqim Bin Ahamad Huzaini

Muhammad Aizat Bin Nizam Shah

Mohamad Arif Afzal Bin Mohamad Amin

Muhamad Afiq Bin Muhamad Bazli

Yusoff Bin Mohamed

Megat Imran Ikram Bin Megat Kamarudin

Muhammad Faris Bin Rosnan


Peranan Lujnah

Ø Menjaga kebajikan AJK BUSAS serta seluruh pelajar Sekolah Sultan Alam Shah yang berkaitan dengan agama Islam.

Ø Mengadakan infaq (derma kilat) setiap kali berlakunya musibah yang besar ke atas warga Alam Shah.

Ø Menyelaras serta menguruskan pengurusan puasa sunat bagi para pelajar.

Peranan Syukbah Disiplin

Ø Berusaha memantapkan disiplin AJK BUSAS dan pelajar Alam Shah terutamanya daripada aspek kerohanian.

Ø Melakukan pemantauan terhadap segala tanggungjawab yang dijalankan oleh AJK.

Ø Melaporkan salah laku disiplin AJK kepada Guru Penasihat.

Peranan Syukbah Islamic Outreach

Ø Merancang dan menyelaras sebarang lawatan dan aktiviti kerohanian di luar sekolah.

Ø Menjalinkan hubungan silaturrahim dan bertukar-tukar pendapat dengan Badan Dakwah dan Rohani daripada sekolah-sekolah lain.


SENARAI SEMAK BUSAS 2010

a) Pengurusan Organisasi

AGENDA

CATATAN

Syura AJK bersama pentadbir

- sebulan sekali

Syura AJK BUSAS bersama AJK Tertiggi BUSAS

- sebulan sekali

Peralatan Kerja

- computer

- pendrive

Sistem Fail

- Disemak setiap bulan olehPresiden

- Disahkan oleh Ketua Guru Penasihat setiap bulan

Laman Web Organisasi

- http://busas.blogspot.com/

Peti Cadangan

Buku Log Laptop, buku ilmiah

-Selesai-

Takwim Tahunan

Logo Organisasi

-Selesai-

Tag Nama AJK

-Selesai-

T-Shirt Organisasi

-Selesai-

Kursus AJK

Pendokumentasian Aktiviti

- kamera

- video kamera

b) Pengurusan Surau

AGENDA

CATATAN

Papan Kenyataan

Saudara Adli Badiauzaman

Carta Organisasi BUSAS

Saudara Adli Badiauzaman

Pengurusan Alatan Siaraya

Saudara Akhbar Amin

Pengumuman dan Tayangan

AJK Tingkatan 4

Skuad Subuh

Semua AJK terlibat dan berjadual

Tazkirah Subuh

- prioriti kepada AJK Tingkatan 4 dan 5

Tazkirah Asar

- prioriti kepada AJK Tingkatan 4 dan 5

Tazkirah Maghrib

- prioriti kepada AJK Tingkatan 4 & Tingkatan 5

Bilik Taranum dan Ilmiah

- Dibawah pemantauan Presiden

Program Pembersihan Surau Harian

- Pemantauan oleh Ketua Lujnah Musolla

Program Pembersihan Surau Perdana

- Semua AJK BUSAS terlibat

Kelengkapan Alatan Pembersihan

- Pemantauan oleh Ketua Lujnah Musolla

Rak-rak dan Perabot

- Pemantauan oleh Ketua Lujnah Musolla

Kelengkapan Ibadah (sejadah, Al-Quran, dll)

- Pemantauan oleh Ketua Lujnah Musolla

Perkakas Elektrik

- Pemantauan oleh Ketua Lujnah Musolla

Rak Kasut

- Permohonan oleh Ketua Lujnah Musolla

Sudut Ilmiah

- Pemantauan oleh Ketua Lujnah Tarbiyyah

Kelengkapan Solat untuk Muslimah

- Pemantauan oleh Ketua LujnahMusolla

Penjagaan dan Penaik tarafan Tandas

- Pemantauan oleh Ketua Lujnah Musolla

c) Program di Sekolah

AGENDA

PELAKSANAAN

MASA

Usrah Naqib

Prioriti kepada AJK Tingkatan 4 dan 5

1 x Seminggu (KONSIS)

Usrah 1 Alam Shah

Prioriti kepada AJK Tingkatan 4 dan 5

1 x Seminggu

Tazkirah Jumaat

Prioriti kepada AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Hari Jumaat

Kempen Penghayatan Islam

Mohamad Nur Azrin Bin Mohd Nor

Julai

Sambutan Isra’ Mikraj

Muhammad Nazmi Bin Ahmad

Julai

Sambutan Maulidur Rasul

Muhamad Faizal Bin Mohamad

3 Febuari 2010

Nuzul Quran

Muhammad Munqeez Syahmi bin Othman

Ogos dan September

Al-Ma’thurat

Semua AJK

Setiap hari selepas asar dan selepas subuh

Haiya bil Arabiyyah

Setiap Jumaat

Semasa perhimpunan

Amalan Doa-doa Harian

Semua AJK

Setiap solat

Tilawah Al-Quran

Prioriti kepada AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap hari

Amalan Ayat Hafazan

Semua AJK

Setiap hari

Program Sujud Syukur

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Hari Selepas Solat Maghrib

Qiamullail Mingguan

AJK Tingkatan 4 dan 5

1 x Seminggu

Qiamullail Kepimpinan

Mohd Fadzrul Hanif Bin Fadzilah

2 Bulan Sekali

Program Catatan Khutbah

Fazzmal Huzairie Bin Jamaludin

1 x Seminggu

Daurah Bulanan

AJK Tingkatan 4 dan 5

Daurah Perdana

AJK Tingkatan 4 dan 5

Halaqah Al-Quran Tingkatan 1

AJK Tingkatan 4

Tasmik Hafazan AJK

Semua AJK

1 x Sebulan

Yassin dan Tahlil

AJK Tingkatan 4 dan 5

Program Puasa Sunat

Muhammad Faeeq Wafiy bin Rosli

Setiap Isnin dan Khamis

Kempen Memberi Salam

Mohamad Nor Iqbal Bin Abdul Aziz

Jun

Kempen Menutup Aurat

Fazzmal Huzairie Bin Jamaludin

Jun

Sautul Islam / Sautul Ramadhan

Abdul Hakim bin Rosaidi

1 x Sebulan

Kursus Imam & Bilal

Mohd Azfar Bin Mohamad Raffidi

Jun

Kursus Pengurusan Jenazah

Noorhisyam bin Rosli

Ogas

Kursus Umrah & Haji

Muhammad Mustaqim Bin Ahmad Huzaini

Mei

Lawatan Luar

Khairul Arif bin Razali

Febuari

Bacaan Yaasin & Solat Hajat PMR & SPM

Mohd Fadzrul Hanif bin Fadzilah

Ogas

Program Khatam Al-Quran

September

Khidmat Masyarakat

(Melawat Masjid)

Wan Ahmad Syauqi bin Wan Abdul Rahim

Jun

Anugerah Uswatul Hasanah

Muhamad Firdaus Bin Mohd Nor

1 x sebulan

Forum Perdana Hal Ehwal Islam

Mohd Eazarizal Hakimiey bin Yusoff

Mei

Kem Motivasi Pelajar Tingkatan 4

Iddin Zul Hakim bin Ahmad Zulkarnain

Febuari

Majlis Akikah/Korban/ Penyembelihan

Muhammad Zharif Bin Zainal Abidin

Oktober

Bulan Penghayatan Ramadhan

Muhammad Azam bin Paku Rozi

Ogas / September

Sambutan Aidil Fitri

Amirul Hazim bin Nazar

Oktober

Kursus Pemantapan Naqoba

Ainul Hazeem Bin Ainudin

April

Solat Sunat Hajat

Setiap Isnin, Selasa, Rabu, dan Khamis malam

Solat Sunat Taubat

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Jumaat malam

Solat Sunat Tasbih

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Sabtu malam

Solat Sunat Awwabin

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Ahad malam

Solat Sunat Dhuha

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Pagi Ahad

Hari Keluarga

Muhammad Iqbal Hamdi Bin Zolkifle

Mei

Majlis Apreasiasi

Wan Ahmad Syauqi bin Wan Abdul Rahim

Oktober

SYURA

Syura untuk para AJK BUSAS akan diadakan sekurang-kurangnya sekali sebulan bergantung kepada keadaan semasa. Syura bagi setiap lujnah pula akan diadakan mengikut keadaan semasa atas arahan Ketua Lujnah.

DISIPLIN AHLI JAWATANKUASA

Mana-mana AJK BUSAS yang terlibat dengan kes disiplin sekolah yang berat dengan sengaja akan digugurkan daripada jawatan yang disandang. Selain itu, AJK Tertinggi BUSAS serta Ketua Syukbah Disiplin juga memandang berat terhadap AJK yang menghadapi masalah peribadi untuk dilucutkan jawatannya. Namun, segala keputusan adalah di bawah kuasa dan budi bicara Guru-guru Penasihat BUSAS setelah syura dilaksanakan serta diputuskan rasional dan kepentingan bersama. Majlis ditangguhkan pada pukul 11.00 malam dan Tuan Pengetua, Guru Penolong Kanan (HEM) dan para guru penasihat dijemput menikmati sedikit hidangan ringan di kafeteria sekolah

Disediakan oleh,



(FAZZMAL HUZAIRIE BIN JAMALUDIN)

Setiausaha Agung BUSAS,

Sesi 2009/2010


Jun

Anugerah Uswatul Hasanah

Muhamad Firdaus Bin Mohd Nor

1 x sebulan

Forum Perdana Hal Ehwal Islam

Mohd Eazarizal Hakimiey bin Yusoff

Mei

Kem Motivasi Pelajar Tingkatan 4

Iddin Zul Hakim bin Ahmad Zulkarnain

Febuari

Majlis Akikah/Korban/ Penyembelihan

Muhammad Zharif Bin Zainal Abidin

Oktober

Bulan Penghayatan Ramadhan

Muhammad Azam bin Paku Rozi

Ogas / September

Sambutan Aidil Fitri

Amirul Hazim bin Nazar

Oktober

Kursus Pemantapan Naqoba

Ainul Hazeem Bin Ainudin

April

Solat Sunat Hajat


Setiap Isnin, Selasa, Rabu, dan Khamis malam

Solat Sunat Taubat

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Jumaat malam

Solat Sunat Tasbih

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Sabtu malam

Solat Sunat Awwabin

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Ahad malam

Solat Sunat Dhuha

AJK Tingkatan 4 dan 5

Setiap Pagi Ahad

Hari Keluarga

Muhammad Iqbal Hamdi Bin Zolkifle

Mei

Majlis Apreasiasi

Wan Ahmad Syauqi bin Wan Abdul Rahim

Oktober

SYURA

Syura untuk para AJK BUSAS akan diadakan sekurang-kurangnya sekali sebulan bergantung kepada keadaan semasa. Syura bagi setiap lujnah pula akan diadakan mengikut keadaan semasa atas arahan Ketua Lujnah.

DISIPLIN AHLI JAWATANKUASA

Mana-mana AJK BUSAS yang terlibat dengan kes disiplin sekolah yang berat dengan sengaja akan digugurkan daripada jawatan yang disandang. Selain itu, AJK Tertinggi BUSAS serta Ketua Syukbah Disiplin juga memandang berat terhadap AJK yang menghadapi masalah peribadi untuk dilucutkan jawatannya. Namun, segala keputusan adalah di bawah kuasa dan budi bicara Guru-guru Penasihat BUSAS setelah syura dilaksanakan serta diputuskan rasional dan kepentingan bersama.

Majlis ditangguhkan pada pukul 11.00 malam dan Tuan Pengetua, Guru Penolong Kanan (HEM) dan para guru penasihat dijemput menikmati sedikit hidangan ringan di kafeteria sekolah

Disediakan oleh,


(FAZZMAL HUZAIRIE BIN JAMALUDIN)

Setiausaha Agung BUSAS,

Sesi 2009/2010.

Daripada Abu Hurairah r.a , Nabi s.a.w bersabda " Islam bermula dalam keadaan terasing.Ia akan kembali terasing seperti permulaannya. Maka, berbahagialah bagi orang yang terasing."

(riwayat Muslim)

Kata-kata Pujangga

Ilmu pengetahuan adalah lidah yang selalu basah bertanya dan akal yang selalu berfikir.

(anonymous)

Renungan Musafir

dulu...

yang hilang diganti,
yang sesat dicari,
yang luka diubati,
yang baik disayangi,
yang nakal dinasihati,
yang hebat disanjungi,
yang berbudi dipuji,
yang rosak dibaiki,
yang amanah dihormati,

kini...

yang pergi senantiasa diingati,
dekat di hati...

musafirku!!!pergillah...

(roger)
Terdapat ralat dalam alat ini